نوشته شده توسط : vavmusic

سیم گیر:

سیم گیر تار آذربایجانی از تار فارسی بزرگتر و پهن تر است و روی آن معمولا ده شیار برای نگهداری و اتصال وترها و بند خرک وجود دارد.

مضراب:

مضراب قطعه ای از جنس شاخ گاومیش یا مواد مصنوعی است و طول آن در حدود۲/۵ سانتی متر است در انتهای مضراب چند شیار سطحی برای جلوگیری از لغزش آن در دست نوازنده ایجاد می شود.مضراب تار آذربایجانی بر خلاف تار فارسی،فاقد موم است.

کاسه طنینی:

جنس کاسه از جنس توت است که به صورت یک تکه ساخته می شود.از چوب گردو نیز گاهی ساخته می شود.
پوستی که روی دهانه کاسه بزرگ و کاسه کوچک کشیده می شود،پوست دل (قلب)
گاو است(کاسه بزرگ و کاسه کوچک پوست جداگانه دارد).این پوست اگر چه نازک وشفاف است اما استحکام بسیارد دارد.پوست گوسفند نمی تواند فشار زیاد ناشی از یازده سیم را تحمل کند.

آموزشگاه موسیقی

دسته:

دسته تار آذربایجانی از جنس پوست گردو است.بر روی دسته برخی از تارها صدف کاری می شود. نوع صدف، صدف دریایی بزرگ است.تار صدف کاری شده را معمولا نوازنده ای که مجرب تر است و سمت استادی دارد می نوازد.

گوشی ها:

گوشی های بزرگ و کوچک تار آذربایجانی معمولا از چوب گردو و گاهی چوب جنگلی ساخته می شود.

شیطانک:

شیطانک اصلی و زایده متصل به آن (شیطانک سیم باس) معمولا از جنس شاخ گاو ماده یا استخوان قلم پای شتر است.شیطانک های مربوط به سیم های زنگ که روی دسته تار آذربایجانی قرار دارند،از جنس میخ فولادی هستند.

سیم گیر:

سیم گیر از مواد مختلفی مانند شاخ،برنج،آلومینیوم،ساخته می شود.

خرک:

خرک معمولا از جنس شاخ گاو ماده یا استخوان قلم پای شتر است اما در برخی از تارها ممکن است از نوعی پلاستیک یا مواد مصنوعی دیگر ساخته شود.

دستان ها:

جنس دستان ها در قدیم،زه(روده تابیده گوسفند)بوده و امروزه اغلب سیم نایلونی است.این که هر دستان چند لایه باشد،بستگی به قطر سیم نایلونی مورد استفاده دارد.بعضی از نوازندگان تار آذربایجانی معتقد هستند که دستان های اصلی یا شاه پردهg/c و گاهی d باید قطورتر باشد(یک یا دو دور بیشتر از سایر دستان ها) و برخی دیگر اعتقاد دارند که همه دستان ها باید قطری یکسان داشته باشند.

جعبه گوشی(سرپنجه/اتاق):

جعبه گوشیها از جنس چوب دسته،یعنی چوب گردو است
تکه چوب داخل کاسه:چوب توت یا گردو

مضراب:

جنس مضراب از استخوان شاخ گاو میش ماده و رنگ آن سیاه است.اما در سال های اخیر مضراب هایی از جنس ماده ای مصنوعی به نام ابونیت که بیشتر مصرف صنعتی دارد نیز ساخته می شود.بعضی از نوازندگان تار آذربایجانی معتقدند که صدار حاصل از ابونیت از استخوان نیز بهتر است.مبتدیان معمولا از مضراب های پلاستیکی استفاده می کنند که نرم تر و انعطاف پذیر است.انعطاف مضراب پلاستیکی باعث می شود تا سیم های ساز نوازنده مبتدی کم تر پاره شود.مضراب های شاخ را گاه در روغن مدتی می گذارند و این عمل احتمالا باعث صیقلی شدن مضراب می شود.نوع روغن در این رابطه اهمیتی ندارد.

آموزشگاه موسیقی تار

پاسخ دهید



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

نوازندگان و شیوه های نوازندگی

تار اگر چه نسبت به سایر سازهای ایرانی پیشینه کهنی ندارد و جوان تر می نماید ولی در ۲۰۰ سال اخیر به عنوان مهم ترین ساز موسیقی شهری ایران شناخته شده است. بزرگ ترین موسیقیدانان یک صد سال اخیر از نوازندگان چیره دست تار بودند. نوازندگی تار در چند دهه اخیر به سه شیوه متمایز قابل دسته بندی است. الف- تارنوازی قدیم ایرانی ب- شیوه رادیویی ج- شیوه نوین

نوازندگان شیوه قدیم

به جز آقا علی اکبر فراهانی بزرگ خاندان فراهانی ها، که پیش از ورود دستگاه های ضبط صدا به ایران درگذشت، از سایر نوازندگان مطرح قرن اخیر نمونه های صوتی موجود است. از شاخص ترین آن ها می توان به نام آقا حسینقلی و میرزا عبدالله فرزندان آقا علی اکبر فراهانی اشاره کرد. چنان که از عکس های دوره قاجار پیداست، آن زمان تار بر سینه نوازنده قرار می گرفته است. اما از حدود سال ۱۳۰۰ خورشیدی (۱۹۲۱ میلادی) کم کم شیوه دست گرفتن ساز تغییر کرد و پیرو این تغییر، ساختمان ساز نیز تا اندازه ای بزرگ تر و سنگین تر شد.

درویش خان یکی از شاخص ترین شاگردان آقا حسینقلی بود. وی با داشتن ذوق آهنگسازی، قطعات ویژه ای برای این ساز بوجود آورد که هنوز هم سر مشق آهنگسازان و نوازندگان جوان هستند. او مدتی در مدرسه موزیک نظام به آموختن طبل مشغول بود و در آنجا با موسیقی غربی هم آشنا شد. در نتیجه تعداد محدودی از ساخته هایش فضای غربی دارند که از آن میان می توان به قطعات مارش و پولکا اشاره کرد. علاوه بر این، برخی از ضبط های به جا مانده از درویش خان با همراهی پیانوست.

پس از خاندان فراهانی، می توان از شاگردان زبده درویش خان یاد کرد که تارنوازان بسیار ماهری بودند، افرادی مانند، موسی معروفی، مرتضی نی داوود، یحیی زرین پنجه و کلنل علینقی وزیری.

علی اکبر شهنازی فرزند آقا حسینقلی نیز با آن که هنگام فوت پدر فقط ۱۸ سال داشت، این ساز را با مهارت زیاد می نواخت و عملاً در طول عمر ۸۱ ساله اش به شاخص ترین نوازنده تار ایران تبدیل شد. وی در شیوه نوازندگی تار ابداعاتی داشت ولی از چارچوب موسیقی اجدادی اش بیرون نرفت. او یکی از تأثیرگذارترین نوازندگان معاصر بود که تلفیقی از شیوه نوازندگی قدما و شیوه شخصی خود را با قدرت بالایی به نسل های بعدی انتقال داد. لحن تارنوازی اش، وجهی کاملاً متمایز از سایر نوازندگان قبل و بعد خودش دارد.

برخی نوازندگان کم شهرت نیز با شیوه هایی کاملاً شخصی و البته در چارچوب تارنوازی قدیم وجود داشتند که در زمان خود مورد توجه واقع نشدند ولی نسل بعد، قابلیت های نوازندگی آنان را ستود. غلامحسین بیگجه خانی یکی از این نمونه هاست که سرعت پنجه ویژه ای داشت و صاحب یک بیان منحصر به فرد بود.

سال های دهه پنجاه خورشیدی، به دوره بازگشت در موسیقی ایرانی معروف است. در این زمان با راه اندازی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی و بهره گیری از اساتید قدیمی، نسل جدیدی از نوازندگان شکل گرفتند که موسیقی آن ها تفاوت قابل ملاحظه ای با جریان رایج روز داشت. به همین نسبت، شیوه های متنوعی از تار نوازی نیز توسط همین نسل به وجود آمد که شباهتی به شیوه و نوین نداشت و در ادامه شیوه تار نوازی قدیم ایرانی بود. برای نمونه می توان به نام هایی چون محمد رضا لطفی، داریوش طلایی، حسین علیزاده، عطا جنگوک، داریوش پیرنیاکان و از جوان ترها به نام ارشد تهماسبی اشاره کرد.

آموزشگاه موسیقی

نوازندگان شیوه نوین

کلنل علی نقی وزیری یکی از نوازندگان برجسته درویش خان بود که موفق شد از طریق بورس دولتی، پنج سال در برلین به فراگیری موسیقی غربی بپردازد و علاوه بر تار، نواختن ویولون و پیانو را هم بیاموزد. شیوه نوازندگی او پس از بازگشت به وطن، با نوع نوازندگی تارنوازان سنتی بسیار متفاوت بود و در نهایت وی بنیانگزار تارنوازی نوین ایرانی شد. ریزهای بسیار تند شبیه ماندولین، اجرای پاساژهای تند و نواختن فواصل پرشی از ویژگی های تار نوازی وی به شمار می روند. شیوه نوازندگی وزیری در نسل بعد چندان پیگیری نشد و منحصر به خودش باقی ماند. در سال های اخیر کیوان ساکت تنها کسی بود که مدتی شیوه نوازندگی وزیری را دنبال می کرد.

نوازندگان شیوه رادیویی

پس از آغاز به کار رادیو ایران در اردیبهشت ۱۳۱۹ خورشیدی (۱۹۴۰ میلادی)، کم کم پای نوازندگان سازهای مختلف، به رادیو کشیده شد و به تدریج شیوه ای دیگر در نوازندگی سازهای ایرانی پدید آمد که امروزه به شیوه و رادیویی معروف است. در این شیوه، تأکید نوازنده بر طنین ساز، بسیار زیاد است، به گونه ای که غالب نوازندگان در انتخاب ساز مورد نظر نیز به نمونه های پر طنین روی می آورند. در تارنوازی شیوه ، تک مضراب های قوی شنیده نمی شوند و ریزمضراب ها نیز آرام تر و به اصطلاح شمرده تر اجرا می شوند.علاوه بر این، نوازندگان بر احساس خود تکیه بیشتری دارند تا این که بخواهند بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی اجرا کنند. از نوازندگان شاخص این شیوه، می توان به عبدالحسین شهنازی، لطف الله مجد، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مهدی تاکستانی، ابراهیم سرخوش، فریدون حافظی و هوشنگ ظریف اشاره کرد.

دیگر نوازندگان مطرح

علاوه بر این ها، در حال حاضر نوازندگان مشهور دیگری هستند که علی رغم گذراندن دوره های آموزشی تارنوازی قدیم، لحن آثارشان نشانه هایی از شیوه های قدیم، نوین و گاه موسیقی های بومی به همراه دارد. نوازندگانی همانند مجید درخشانی، حمید متبسم، محسن نفر، کیوان ساکت و داوود آزاد با کمی اغماض در این دسته بندی جای می گیرند.

تار در طول یک صد سال اخیر مهم ترین و پر طرفدارترین ساز ایرانی بوده است. به همین دلیل نوازندگان بیشتری به آن متمایل شدند. بر خلاف سازهای نی، کمانچه و حتی سنتور که در دوره هایی از موسیقی ایران با کمبود نوازنده مواجه بودند، تار همیشه بیشترین توجه ها را به خود جلب کرده و حتی قیمت گرانش نیز باعث کم رونقی اش نشده است. در فاصله سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ که غالب ارکسترها با سازهای غربی مثل خانواده ویلون، کلارینت، فلوت و پیانو صدا می دادند، تار به عنوان تنها ساز ایرانی در کنارشان بود. در واقع صدادهی (Sonority)جذاب این ساز در هر دوره ای باعث بقای آن شده و هم اینک نیز تعداد نوازندگان حرفه ای تار در مقایسه با گذشته، خیلی بیشتر است که از میان آن ها می توان به این نام ها اشاره کرد: شهریار فریوسفی، کیخسرو پورناظری، زیدالله طلوعی، فرخ مظهری، مهرداد دلنوازی، محمد دلنوازی، شهرام میرجلالی، محمد جمال سماواتی، حمید سکوتی، منصور سینکی، سیامک نعمت ناصر، همایون یزدانی، افشین فرامرزی، جهانشاه صارمی، بهرام ساعد، بهروز همتی، فریبرز عزیزی، حمید خبازی، وحید بصام، عرفان گنجه ای، علی قمصری، پیام جهانمانی، سهیل حکمت آرا، آرشام قادری، حشمت الله عطایی، سیاوش پورفضلی، لاله زهیدی، ایمان وزیری، عماد حنیفه، هوشنگ فراهانی، ارژنگ سیفی زاده، سلمان سالک، پدیده احرار نژاد، حامد فکوری، پیمان خسروی سامانی، حسن امین شریفی، ساناز ستار زاده، امین رامین، مازیار شاهی، تهمورس پورناظری، رضا موسوی زاده، صادق موسوی، وحید خسروی، مقداد شاه حسینی و …

نوازندگان زن

نوازندگان حرفه ای تار در طول دو قرن اخیر همواره مرد بوده اند و زنان به دلایل متعدد، چندان نتوانسته اند در این ساز به درجات بالایی برسند. نخستین بانوانی که موفق به یاد گیری تار شدند، دو تن از زنان دربار فتحعلی شاه قاجاربه نام های زهره و مینا بودند.

کم کم با موج نوگرایی ایرانیان در همه زمینه ها و ایجاد مدرسه ویژه دختران، آموزش موسیقی نیز دچار تحول شد. کلنل علی نقی وزیری پس از اتمام تحصیلات موسیقی اش در برلین، سال ۱۳۰۲ به تهران آمد و نخستین مدرسه موسیقی غیردولتی را بنا گذاشت. او بعدها در همین مدرسه برای بانوان کلاس تار برقرار کرد و عده ای از دختران غالباً از خانواده های مرفه، موفق شدند این ساز را بیاموزند.

با وجود فراگیر شدن آموزش موسیقی در جامعه ایرانی، زنان بسیار کمی توانستند در نوازندگی این ساز به مراتب عالی برسند و غالب ایشان پس از تشکیل خانواده یا دلایل دیگر، از فعالیت های هنری باز ماندند. با این وجود تعداد کمی از بانوان، این ساز را به نحو مطلوبی می توانند بنوازند. افرادی همچون پیرایه پورافر، آذر زرگریان، بهاره فیاضی و صهبا مطلبی که از میان ایشان بهاره فیاضی و صهبا مطلبی، به اعتراف بیشتر اساتید تار، توانسته اند این ساز را به صورت حرفه ای و مورد قبول اهل فن بنوازند. درک قوی ایشان از موسیقی ایرانی و تسلط بر ساز تخصصی شان، باعث شده تا ایشان از معدود بداهه نوازان تار در میان زنان ایرانی باشند.

آموزشگاه موسیقی تار



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

چگونه به تمرین موسیقی بپردازیم (قسمت دوم)

ضبط کردن تمرینات از دست استاد؟

اگر در ابتدای فراگیری موسیقی باشد، من توصیه نمی کنم چون به نوعی تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ ولی، اگر هنرجو در حدی رسیده باشد که نوازندگی او قابل قبول باشد، باید این اتفاق رخ دهد. برای اینکه شاید مدرس به بعضی از چیزها اشاره نکند ولی به سبب وجود آن در پنجه هایش اجرا کند و دوم اینکه واقعا چیزهایی وجود دارد که نمی شود آن را ثبت کرد؛ مانند فشار سیمها، فشار مضراب و حالت های دیگر که فقط از طریق حس و گوش می شود دریافت کرد

برای حفظ کردن یک قطعه چکار باید کرد؟

بایستی در ابتدا یک دید کلی به قطعه داشته باشیم. یعنی در چه قسمت هایی ریتم، مایه، گوشه عوض خواهد شد و هنگامی که شناخت کلی پیدا کردیم، برخورد جزئی داشته باشیم و اجزای قطعه را آنالیز کنیم. مثلا این جمله فاصله پنجم آن هم تکرار شده که از همه اینها مهم تر تکرار زیاد عملی آن است.

آموزشگاه موسیقی

برای ماندگاری قطعاتی که قبلا تمرین شده چکار باید کرد؟

در برنامه ریزی که یک نوازنده دارد، بایستی یک قطعه را هفته اول به طور مداوم اجرا نماید و در هفته بعد که قطعه جدیدی را تمرین می نماید حداقل ۱۰ بار قطعه قدیمی را اجرا نماید تا پس از یک ماه که دیگر تکرار آن یک بار در یک ماه کافی خواهد بود.

راهکار های ابتکاری

آنچه مهم است این که باید برنامه منظم تمرین داشت، ولی محل تمرین را عوض نمود و روی یک صندلی نا مناسب تر به اجرا پرداخت و دائما فضا و موقعیت را عوض نمود تا از نظر روانشناسی شرطی نشود و آمادگی هر گونه تغییری را در هنگام اجرا بر روی صحنه داشته باشیم. به عنوان مثال نوازندگان فلوت از یک ماه مانده به اجرا سعی می کنند در همه حالات نوازندگی کنند (ایستاده، خوابیده، نشسته، در روشنایی، در تاریکی و …) و بدن خود را برای هر گونه تغییری آماده می سازند.

چه وقت یک قطعه را می توان برای اجرا مناسب دانست؟

این تجربه شخصی من است که هر گاه یک نوازنده بتواند از ساز خودش لذت ببرد، بداند که اگر روی صحنه برود موفق خواهدبود و اگر توانستید با ساز اشکهای خود را در بیاورید، مطمئن شوید قادر خواهید بود بر روی صحنه اشک دیگران را هم در بیاورید. نوازنده ای که بخواهد با پاساژ زدن های سریع و تند زدن فقط به اصطلاح روی مخاطب را کم کند و خودش را به نوعی نشان بدهد، قطعاً در موسیقی محکوم به شکست خواهد بود و اثرش جاودانه نخواهد بود و لذتی ایجاد نمی کند. نوازنده ای که در یک کلام صداقت داشته باشد و با این قصد روی صحنه برود که با هر ابزاری که در اختیار دارد حال مخاطب را برای لحظاتی به حال خوش تبدیل کند و به دنبال اهداف مادی نباشد، موفق خواهد بود.

آموزشگاه موسیقی تار



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

“ابزار مورد نیاز”

۱- تیشه نجاری بزرگ، متوسط و کوچک برای تراش فرم اولیه تار.
۲- تیشه های گلویی با زوایای مختلف جهت تراش داخل تار.
۳- اره و اره کمانی.
۴- رنده دستی
۵- کولیس- گونیا- پرگار فلزی و ضخامت سنج.
۶- متر.
۷- خط کش فولادی و نجاری.
۸- انواع چوب ساب.
۹- لیسه و قید.
۱۰- گیره رومیزی نجاری
۱۱- دریل دستی.
۱۲- مکار
۱۳- سوهان آهنی
۱۴- چکش پلاستیکی و فلزی و ابزارات و غیره.

آموزشگاه موسیقی

“طرز ساخت”

ابتدا دو مکعب مستطیل را که آماده ساخته ایم در کنار هم قرار می دهیم بطوریکه تمامی رگها در یک امتداد و پس و پیش نشود سپس قالب بدنه را روی هر دو لنگه چپ و راست قرار داده و اطراف آنرا خط می زنیم، بیرون از قالب را با تیشه که قسمت زائد قطعه کار است می تراشیم بدین طریق فرم اولیه بدست می آید سپس دو لپه را کنار یکدیگر قرار داده و قالب کاسه و نقاره را روی هر دو می کشیم بدین وسیله قسمت بیخ دسته نیز روشن می شود. از هر طرف به اندازه سه سانتیمتر از بیخ نقاره بطرف بالا بصورت زاویه ۹۰ درجه برش و قسمت بیخ دسته نیز از دو طرف مشخص می شود بعد کاسه و نقاره و شیار بین کاسه و نقاره را تراش و با سوهان چوب ساب هر دولبه را با هم قرینه می کنیم بعد از فراغت از فرم بیرونی تار نوبت داخل تراشی است که باید از لبه کاسه تا پشت نقاره حدود ۲ سانتی متر خط زده و بقیه را به استثنای دهانه کاسه و نقاره به شکل فرم بیرونی خالی می کنیم، بعد هر دو را به هر وسیله ممکن کنار هم قرار داده و موقتا جفت کرده و تراشه ها را دوباره داخل تار می ریزیم و در کیسه پلاستیکی قرار داده و هر روز حدودا یک و یا دو ساعت در معرض کوران هوا قرار می دهیم و دوباره داخل کیسه پلاستیکی می گذاریم که بدین وسیله از سرعت خروج رطوبت و ترکیدگی آن جلوگیری می کنیم. پس از خشک شدن کامل وسیله بست را باز کرده وضمن بیرون ریختن تراشه ها تمیز کاری داخل و بیرون را بطور دقیق انجام و با دقت پس از جفت کردن بطوریکه در وسط دو لپه فقط خط موئی دیده شود وهیچ گونه درزی نداشته باشد با چسب سریشم و یا چسب نجاری دو لنگه را بهم می چسبانیم. پس از اندازه کردن یخ دسته بطول ۶ سانتی متر که در بعضی مواقع۷ سانتی متر نیز دیده شده، ایجاد زبانه در دسته و کان در بیخ دسته و با چسب چوب دسته را به کاسه وصل می کنیم بطوریکه کاملا در محور اصلی کاسه باشد سپس نوبت نصب سرپنجه نوبت به دسته و نصب چوب فوفل یا عناب در وسط دسته و استخوانهاست که پس از طی این مراحل تمیز کاری نیز در این قسمت انجام می گیرد پس از اتمام از کاسه و دسته و سرپنجه دست اندازگیری و سمباده کشی دقیق است که باید با چنان مهارتی انجام گیرد که کاملا سطحی صاف و صیقلی داشته باشیم، حال نصب سیمگیر و شیطانک و سپس کار رنگ آمیزی با لاک و الکل است که پس از اتمام از این مرحله نیز نصب پوست و پرده و جاسازی گوشیها و سیم و خرک گذاری روی پوست است و مرحله نهایی کوک و تنظیم پرده و شنیدن صدای روح نواز تار است.

آنچه گذشت مختصری بود جهت آشنایی که هرمرحله جای بحث مفصلی دارد و گرنه:
جگرها خون شود تا یک پسر مثل پدر گردد.

جا دارد از مشاهیر و بزرگان موسیقی که در نوازندگی تار و سه تار نوابغ روزگار بوده و هستند جهت آشنایی اشخاص با آنان یادی کرده باشم.
استاد میرزا علی اکبر خان فراهانی، از فرزندان ایشان میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله و برادرش آقا غلاحسین.
استاد عبادی، فرزند میرزا عبدالله (و فرزند میرزا حسینقلی، حاج اکبر خان شهنازی است)، فخام دوله بهزادی، غلامرضا شیرازی، درویش خان، نی داود، اکبر خان نوائی، محمد حسن هان شهنازی ئ عبدالحسین شهنازی، بیگجه خانی که همگی به رحمت ایزدی پیوسته اند طلب رحمت می نمایم.
نوازندگان معاصر: جلیل شهناز، فرهنگ شریف، حسین علیزاده، لطفی، کیوان ساکت، داریوش طلائی، لطف اله مجد، داریوش پیرنیاکان، (داود آزاد، محمود نامدار) که مکتب تار تبریز را زنده نگه داشته اند- مهرداد دلنوازی، شهریار فر یوسفی، بهروز همتی و علی صمد پور که برای آنان طول عمر با عزت را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

آموزشگاه موسیقی تار



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

تأثیرپذیرى هنر موسیقى ایران از هنر آشور، تا دوران کوروش هخامنشى ادامه داشته است. در دوران هخامنشی، موسیقى در قالب موسیقى مذهبی، موسیقى رزمى و موسیقى بزمى اجراء مى‌شده است. موسیقى مذهبى یا گات‌ها با سرود و آهنگ مخصوص خود اجراء مى‌شده است. سنت گات‌خوانى هنوز در میان موبدان زرتشتى کرمان شنیده مى‌شود.
موسیقى رزمى در هنگام جنگ بصورت سرود اجراء مى‌شده و نیز از شیپور براى اعلام حرکت استفاده مى‌شده است. این سرودها، حس شجاعت و دلیرى سربازان را تحریک مى‌کرده است.
موسیقى بزمى نیز از دیرباز در تمدن ایران وجود داشته و سازهاى ویژه و شیوهٔ اجراء خاص خود را داشته است. در شاهنامه فردوسى نیز اشاره‌هاى فراوانى به سازهاى بزمى و نغمه‌ها و الحان موسیقى شده است.
در دوره هخامنشى بطور کلى دو نوع اسباب و آلات موسیقى (بزمى و رزمی) وجود داشته که عبارتند از: شیپور، نی، بربط، تنبک، کوس، کرنای، سورنای، طبل، دهل، جام، جلجل، خرمهره، دمامه، خم، گاودم، ناقوس و سنج.

آموزشگاه موسیقی



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

به هر قطعه یا آهنگ در موسیقی دستگاهی ایرانی به اصطلاح گوشه گفته میشود.

مدت زمان یک گوشه متغیر است.

یک گوشه ممکن است ابتدا، اوج و فرود خاص خود را داشته باشد و ممکن هم است تنها یکی از این حالت ها باشد و یا اصلا حالت شروع، اوج ، پایان و یا فرودی نداشته باشد

یه گوشه ممکن است علی رقم داشتن تمام این حالت ها خود بخشی از شروع، اوج و یا فرود مجموعه ی بزرگ تری باشد.

برای مثال گوشه ای که به نام درآمد شناخته میشود دارای ابتدا، اوج و فرود است هرچند خود این گوشه آغازگر یک موسیقی بزرگ تری میباشد.

نام چند گوشه ی معروف در موسیقی ایرانی:

درآمد، نغمه، کرشمه، اوج، حزین، و … میباشد



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

هندورابی با قرارگرفتن درطرح جامع، به زودی درقالب نخستین جزیره پاك كشور معرفی می شود.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد كیش، براساس این طرح جامع قرار است برای تردد درهندورابی فقط از خودروهای برقی وسوخت های غیركربنی استفاده شود و اجازه ورود خودروهای بنزینی و آلاینده به جزیره امكان پذیرنیست .

همچنین پیش بینی شده است كه دربخش تجهیزات و تاسیسات از امكاناتی با آلاینده های پایین استفاده شود.

زیباترین مناطق ایران

براساس این گزارش، درطرح جامع جزیره هندورابی از تجربه موفق جزایر سبز دنیا به عنوان الگو بهره گرفته شده و بومی سازی فرایندها ازجمله مراحل تبدیل هندورابی به جزیره پاك است.

گفتنی است جزیره هندورابی جزء جزایر الحاقی كیش است كه ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت و ۸۰ نفرسكنه دارد.

جزیره هندورابیگشت نوید



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

تبدیل جزیره هندورابی به اکو موزه

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، هندورابی را جزیره «اندیشه و طبیعت» دانست و با اشاره به جمعیت اندک این جزیره، گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به‌عنوان جمعیت ساکن در جزیره مجذوب منطقه شوند. زیرساخت‌های این جزیره باید با استفاده از مصالح بومی از آسیب‌ها مصون بماند و جزیره به یک «اکو موزه» تبدیل شود. طراحی و اجرای یک معماری ایرانی اسلامی بومی از ضرورت‌های این جزیره است تا این منطقه از گسترش ژولیدگی‌های حاکم بر معماری شهرسازی که در کیش وجود دارد، مصون بماند. تعیین کاربری جزیره به‌عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده است و حضور اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند. حجت‌الاسلام زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه‌های بزرگ و تاثیرگذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل‌های آن تحت هجمه مدرنیته، از گذشته خود فاصله گرفته‌اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود.
نقش بخش خصوصی در توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش موفق شده با جذب سرمایه‌گذار، نخستین گام را در توسعه جزیره هندورابی که یکی از جزایر بکر ایرانی و دارای ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری است، بردارد. مسوولان و مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد كیش، اراده مطمئنی برای راه‌اندازی شرایط جزیره هندورابی و گشت گردشگری در آن از خود نشان داده‌اند. همین باعث تشویق سرمایه‌گذاران و ورود آنان به این پروژه عظیم عمرانی شده است. مسعود صالحی، پروژه‌های اجرایی شركت میكا كیش در جزیره هندورابی را شامل دو بخش دانست و گفت: این بخش‌ها، سایت گردشگری جزیره هندورابی و هم‌چنین سایت جاده‌ای و عمرانی توسعه‌ای چون احداث ویلاهای روی آب، ایجاد حوضچه‌ها، موج‌شكن و اسكله است. سایت گردشگری جزیره هندورابی شامل سه بخش سایت اقامتی كوتاه‌مدت روزانه (مناسب تورهای چند ساعته)، سایت اقامتی بلندمدت تختی (اقامت شبانه، مناسب تورهای یك‌روزه و یک‌شبه) و هم‌چنین امكانات رستورانی و فضاهای تفریحی و گردشگری است. بخش بلندمدت پروژه عمرانی جزیره هندورابی، پروسه‌ای طولانی‌تر و كلان‌تر است كه شامل تكمیل رینگ دور جزیره نیز می‌شود. این جاده، راه دسترسی به جزیره را مهیا خواهد كرد و ۱۹ كیلومتر طول آن خواهد بود. بخش زیرساختی هندورابی، پروسه‌ای سنگین و حجیم از اقدامات اجرایی از جمله تامین آب و برق مصرفی بود كه نصب دستگاههای آب شیرینكن و ژنراتورها را الزامی می‌كرد. همچنین تامین شرایط و بستر لازم جهت تردد مسافرین و گردشگران مطرح بود كه توسط اسكله‌ای برای پهلوگیری كشتی‌ها و تردد مسافرین فراهم می‌شد. در این راستا حدود ۴كیلومتر كابل برق و لوله های آبرسانی در زیر زمین اجرا شده است. و دستگاه‌های تصفیه فاضلاب مناسب با محیط خریداری و نصب گردید

زیباترین مناطق ایران تور داخلی

بازدید رییس جمهور از جزیره هندورابی در حاشیه سفر دو روزه حسن روحانی به جزیره کیش، رئیس جمهور با بالگرد به جزیره هندورابی رفت و چند ساعتی را هم در این جزیره گذراند. او پس از بازدید از فعالیت‌ها و اقدامات صنعتی و فرهنگی انجام‌شده در این جزیره اقدام به کاشت یک نهال در جزیره هندورابی کرد. دکتر روحانی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: «ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری حلال در جنوب ایران، جزایر و سواحل خلیج فارس وجود دارد. جزیره هندورابی با ویژگی بارز بکر و دست‌نخورده بودن، منطقه‌ای مناسب برای دوستداران طبیعت، مردم ایران و خانواده‌هاست تا از این محیط آرام و طبیعی با امکانات خوبی که برای آن‌ها مهیا شده، بهره ببرند. فعال‌سازی همه جزایر خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری کاری لازم و قطعی است و نکته حایز اهمیت درخصوص جزیره هندورابی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق این جزیره است و سازمان منطقه آزاد کیش تنها زمینه و شرایط را برای این سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در کشور نیز دولت باید با فراهم کردن شرایط، سرمایه‌گذاری، فعالیت را بر عهده مردم گذارد. امسال سال فعالیت اقتصادی و فرهنگی است و در همین راستا شکوفایی و توسعه جزایر جنوب جزو سیاست‌های این دولت است. همان‌طور که می‌دانید، جزیره هندورابی فاصله‌ای هشت کیلومتری با سواحل خلیج فارس و هم‌چنین تنها ۲۸ کیلومتر فاصله با جزیره کیش دارد و این یک حسن بسیار مهم برای جزیره هندورابی به حساب می‌آید.» روحانی ابراز امیدواری کرد جزیره هندورابی به منطقه‌ای آرام و زیبا تبدیل شود تا با سفر به این جزیره روحیه نشاط و امید در خانواده‌ها افزایش یابد.
بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی تا پایان سال
مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش مدتی پیش، از جانمایی و تهیه طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی خبر داد و تاکید کرد جانمایی و طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی متناسب با چشم‌انداز توسعه این جزیره و برمبنای طرح جامع صورت گرفته است. او گفت: با توجه به تهیه و آماده‌سازی طرح این فرودگاه با همکاری مشاور طرح جامع هندورابی و با همکاری مشاور فرودگاهی ایمن راه، عملیات اجرایی فرودگاه جزیره هندورابی به‌زودی آغاز می‌شود. مونسان افزود: با توجه به درخواست رییس جمهور درخصوص توسعه هندورابی در کوتاه‌ترین زمان، تلاش می‌کنیم فرودگاه هندورابی در انتهای سال به بهره‌برداری برسد. به گفته مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش، هدف از احداث این فرودگاه ایجاد تسهیلات لازم برای تردد گردشگران و سرمایه‌گذاران به آن‌جاست.

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

نارین قلعه‌ی میبد یزد، یکی دیگر از بناهای تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده است. این بنای کهن سال ۱۳۵۴ با شماره‌ی ۳۴۹۰ به ثبت ملی رسیده است. با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید تا اطلاعاتی مفید در مورد معماری و تاریخچه‌ی این اثر تاریخی شگرف، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کشور ایران با قدمتی بالغ بر چندین هزار سال، یکی از سرزمین‌هایی است که می‌توان از آن به عنوان مهد فرهنگ، تاریخ و تمدن بشری نام برد. بناهای متعدد و باشکوه تاریخی قد کشیده در جای‌جای این سرزمین کهن، همچون گوهری است تابناک که موجبات فخر و مباهات نسل امروز را فراهم کرده‌ است.

شهر یزد

استان یزد و شهرستان‌های تابع این منطقه از کشور، با آثار تاریخی شگفت‌انگیز و ارزشمندی که در دل خود جای‌داده‌اند، پاسدار بخش مهمی از تاریخ، اصالت، فرهنگ و تمدن ایران کهن به شمار می‌آیند. این خطه از سرزمین کشورمان، مهد هنر و مهارت مردم روزگاری است دور که حیرت هرگردشگر و باستان‌شناس داخلی و خارجی را بواسطه‌ی آثار برجای مانده‌‌ای همچون مسجد جامع یزد، مجموعه‌ی امیرچخماق، زندان اسکندر، آتشکده‌ی بهرام و بسیاری دیگر از بناهای ارزشمند و دوست‌داشتنی برانگیخته است. طراحان و سازندگان نارین قلعه که به نارنج قلعه نیز شهرت دارد، با به کارگیری اصول و زیبایی‌های معماری در ساخت این عمارت ایران کهن، دژی محکم و استوار را به عنوان اثری مثال‌زدنی، برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند.

جغرافیا و همسایگی‌های نارین قلعه‌ی میبد

شهر یزد

نارین‌ قلعه در استان یزد، شهرستان میبد، حدفاصل جاده‌ی ری به کرمان، ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر با شیب کم از قسمت جنوب به شمال (قسمت‌هایی از قلعه که در حاشیه‌های بخش جنوبی شهر قرار گرفته‌اند، بالغ بر ۲۰ متر نسبت به قسمت‌های واقع شده در شمال، از ارتفاع بیشتری برخوردارند) قرار گرفته است. موقعیت نارین قلعه روی این تپه به گونه‌ای است که با ایستادن برفراز آن، می‌توان به تمامی شهر میبد و اطراف آن اشراف داشت.

تاریخچه‌ی  نارین قلعه‌ی میبد

شهر یزد

شهرستان میبد، که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و استان یزد به شمار می‌آید، از قدمتی چندین هزارساله برخوردار است. این شهر به دلیل برخورداری از بافت تاریخی، بسیاری از عمارات و بناهای ارزشمند خود را در فهرست سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسانده است. به نظر می رسد براساس کشف سکه‌ای که باستان‌شناسان آن‌ را به دوران حکومت ساسانیان نسبت می‌دهند، شهر میبد از اهمیت و اعتبار بسیاری در این دوران برخوردار بوده است. جعفری، نخستین تاریخ‌نویس استان یزد (قرن هشتم) احداث نارین‌ قلعه‌ را به سلیمان نبی نسبت داده است. او با بیان افسانه‌ای، علت ساخت نارین‌ قلعه‌ی میبد توسط حضرت سلیمان (ع) را پنهان کردن گنج وی بازگو می‌کند.(اما مسلم است که این ماجرا تاریخی نبوده و وجه افسانه ای داشته است) کاوش‌گران طی حفاری‌های صورت‌گرفته در این مکان، پاره‌سفالی کشف کردند که بیانگر اطلاعات مهم و زیادی در مورد تمدن و قدمت این عمارت کهن است. به نظر می‌رسد روی این پاره‌سفال تصویر موجودی نیمه انسان- نیمه حیوان نقش بسته است که شباهت بسیاری به نقش‌نگاره‌های هزاره‌ی سوم قبل از میلاد مسیح که متعلق به تمدن عیلامی‌ها است، دارد. همچنین نارین‌ قلعه در بدو دوران ظهور اسلام نیز از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده است که می‌توان از آن به عنوان مکانی مستحکم و غیرقابل نفوذ در مقابل دشمنان و بیگانگان یاد کرد. از نکات جالب و قابل توجهی که در مورد این مکان تاریخی باشکوه وجود دارد، می‌توان به حضور شبکه‌های زیرزمینی قابل تردد اشاره کرد که طراحان و معماران آن دوران، آن‌ها را برای تدارک و تهیه‌ی مایحتاج زندگی افراد ازجمله آب و غذا احداث کرده‌اند. راه‌هایی که گفته می‌شود هرگز توسط هیچ بیگانه و متجاوزی فتح نشده است. برخی از باستان‌شناسان، قدمت سکونت در این مجموعه‌ی تاریخی را حدود ۳ الی ۴ هزار سال قبل از میلاد برآورد کرده‌اند. براساس قدمت بیان شده، به نظر می‌رسد نارین‌قلعه از کهن‌ترین تمدن بشری تاریخ یزد برخوردار است.

زیباترین مناطق ایران

شهر یزد

کارشناسان معماری براین عقیده‌اند که قرار گیری و احداث نارین‌ قلعه روی زمینی بکر صورت نگرفته است. می‌توان آثاری از معماری را که به صورت ساختارخشتی در این مکان انجام شده است، در بخش‌ها و لایه‌های زیرین، قسمت‌های زیر دیوار شمالی و بخش شاه‌نشین مشاهده کرد که نشان از مجموعه‌ای بسیار مهم و ارزشمند دارد. جالب است بدانید که این ساخت و سازها نیز روی بخشی که به نظر می‌رسد از قدمت بیش‌تری برخوردار است، صورت گرفته است. البته می‌توان دلیل این ادعا را حضور آثاری که بر اثر سوختگی و تنور و همچنین تعدادی سفال مربوط به دوران آهن که در زیر سازه‌ی خشتی وجود دارد، مشاهده کرد. به نظر می‌رسد که این بنای تاریخی در دوران مختلف مورد ساخت‌ و سازهای متعددی قرار گرفته که نشان‌دهنده‌ی زمان احداث، گسترش و ترمیم و مرمت‌های مختلف صورت گرفته در آن خواهد بود. هر چند بخش‌های زیرین که به نظر می‌رسد متعلق به دوران کهن است، به دلیل مستور بودن یا قابل دسترسی نبودن همچنان نامشخص است. ولی کارشناسان باستان‌شناسی بر این باورند که توده‌ی خشتی وسیع قرار گرفته روی آن متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. آن‌ها مهر کشف شده و کتیبه‌ی پهلوی مربوط به آن‌را دلیل این ادعا بیان کرده که با خشت‌هایی با ابعاد ۱۲*۲۸*۴۲ ساخته شده است. همچنین به نظر می‌رسد که در دوران اوایل ظهور اسلام، این قلعه را به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار می‌دادند. چراکه می‌توان بخش‌هایی از معماری قرن چهارم و پنجم هجری قمری را در این مجموعه‌ مشاهده کرد. هرچند به نظر می‌رسد عملیات تعمیر، مرمت و ساخت در نارین‌ قلعه، در دوران حکومت آل مظفر به پایان رسیده است. ازجمله این بازسازی‌ها را می‌توان در بخش شاه‌نشین، مردم‌نشین، برج و باروها و خندق مشاهده کرد. معماران معتقدند مرمت‌هایی که در این قسمت‌ها صورت گرفته  بدون درنظر گرفتن اصول درست معماری و غیر مستحکم بوده که به صورت دیوارهایی به صورت چینه و خشت مشاهده می‌شود. آن‌ها معتقدند سازندگان، این مرمت‌های غیر اصولی را با شتاب و عجله انجام داده‌اند.

معماری نارین قلعه‌ی میبد

شهر یزد

نارین قلعه که در بین گذشتگان به نام دژ دالان نیز شهرت داشته روی تپه‌ای مرتفع احداث شده است که با قرار گیری بر آن می‌توان به تمامی شهرستان میبد و اطراف آن اشراف داشت. برخی از کارشناسان معماری معتقدند که این عمارت عظیم تاریخی، دژی است کهن که به عنوان یکی از بناهای خشتی برجای‌مانده از دوران ایران کهن محسوب می‌شود که به دلیل نوع معماری به کار رفته در آن، همچنان محکم و استوار از دل تاریخ قدبرافراشته است. باستان‌شناسان و معماران، مساحت این بنای تاریخی که قدمت آن‌ را به دوران اشکانی و پیش از اسلام نسبت داده‌اند، بالغ بر ۳ هکتار در بخش شاه‌نشین ودر بعضی منابع ۱۵۰۰۰مترمربع نام برده شده که به نظر این عدد، به بخش شارستان آن مرتبط است. معماران و طراحان سازنده‌ی این اثر ایران کهن، قلعه‌ی میبد را به صورت هفت طبقه و به گونه‌ای احداث کردند که از برج و باروها و دربندهای مختلفی برخوردار است.

تور داخلی

از نکات معماری جالب و مهم صورت گرفته در ساخت و احداث این مجموعه‌ی عظیم تاریخی، می‌توان به حفر خندقی که نقب‌های زیر آن تا امتداد یک فرسنگ نیز ادامه دارد، اشاره کرد. همان گونه که در تمامی شهر قلعه‌های ایران حفر خندق بخشی از امور دفاعی شهر بوده در طراحی این شهر قلعه نیز حفر خندق را به دلیل انجام امور دفاعی و نظامی در مقابل تجاوز و حمله‌ی بیگانگان در نظر گرفته‌اند. معماران ایران کهن، برای نارین‌ قلعه‌ی میبد یزد، ۴برج گرد که از ارتفاع زیادی برخوردار است، تعبیه کرده‌اند که متاسفانه در عصر حاضر تنها بخش مرکزی آن‌ها برجای مانده است. همچنین ساخت اتاق‌های فراوان در این قلعه‌ی تاریخی و ارزشمند یکی دیگر از بخش‌های معماری انجام شده در این دژ استوار است که تنها بخش‌هایی از این اتاق‌های کوچک که به صورت تودرتو و متصل به یکدیگر تعبیه شده‌اند، قابل مشاهده و دسترسی است. درحالی‌که تعداد زیادی از این اتاق‌ها به دلیل حضور در قسمت‌ها و طبقات زیرین قلعه و فروریختن راهروها قابل دسترسی و اکتشاف نیستند. برخی از کارشناسان معماری معتقدند که در ابتدا این قلعه را با حفر خندق پی‌ریزی کرده و سپس پنج طبقه را با استفاده از مصالح خشت و گل احداث کردند. ابعاد خشت‌هایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته است با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر بیان‌کننده‌ی ساخت و تکمیل قلعه در دوران مختلف تاریخی است. برخی از این خشت‌ها که احتمال می‌رود در دوران مادها استفاده شده باشند، از ابعادی برابر با ۱۰*۲۴*۴۰ سانتیمتر برخوردارند.

شهر یزد

تخته‌پلی برای این درگاه تعبیه شده که به دلیل احداث خیابان در سال ۱۳۴۳ با عمارت‌های واقع در بخش جنوبی قلعه، از بین رفته است. به نظر می‌رسد که علت تعبیه‌ی این تخته‌پل که در بخش غربی قلعه واقع شده، ارتباط قلعه با شهر بوده است که در مواقع لزوم، بر خندق قرار گرفته و آن را مستور می‌کرد. دروازه‌ای نیز که به عنوان دروازه‌ی ورودی ساخته شده است، در بخش غربی قلعه و با ساخت دو برج که در دو طرف دربند قرار گرفته‌اند، مسئولیت نگهداری و محافظت از آن‌ را به عهده داشتند. حضور چاهی بسیار قدیمی با ابعادی برابر با ۱*۳۰*۳۰۱ سانتیمتر است که از شکل هندسی چهارضلعی برخوردار بوده است.

شهر یزد

شهر یزد

در واقع می‌توان گفت که نارین‌قلعه از دو قسمت اصلی برای سکونت و زندگی تشکیل شده است که به دو بخش بالایی و پایینی شهرت دارد. در بخش پایینی خسارات و خرابی‌های بسیاری صورت گرفته است که می‌توان به بخش مردم‌نشین، مسجد، حمام و گذرگاه‌ها و دیگر بخش‌های شهری اشاره کرد که امروزه اثری از آن‌ها باقی نمانده است که به این بخش در معماری شهری شارستان می گویند. این درحالی است که در بخش بالایی که به حاکم‌نشین معروف است، عمارات و مکان‌هایی در سه طبقه احداث شده است که از دربند سوم شروع و با حرکتی حلزونی شکل در بخش شاه‌نشینی که به شاه‌نشین مظفری معروف است، پایان می‌یابد. نور تامین شده‌ی‌ فضاهای سرپوشیده نیز به صورت سوراخ‌هایی که به عنوان روزنه در بخش‌های بالایی دیوارها قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌شود. نارین قلعه‌ها ویا شهر قلعه‌ها که در مناطق مختلف ایران به چشم می‌خورند، نوعی تاریخ شهرسازی مصوری هستند که از دوران باستان برای ما به یادگار مانده است. نارین‌قلعه‌ی میبد نیز بعد از ارگ بم بزرگترین شهر قلعه‌ی خشتی ایران است که دارای ساختاری همانند ساختار ارگ بم بوده و به همان اندازه زیبا و شکیل که چشم هر بیننده‌ای را در شهر زیبای میبد می‌نوازد. برای اطلاعات بیشتر از این مجموعه می‌توانید به مقاله‌ی  ساختار شهر قلعه‌ی ارگ بم در سایت کجارو مراجعه کنید.

در ارائه‌ی این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی جامع و مفید را در مورد معماری و تاریخچه‌ی این بنای تاریخی وارزشمند در اختیار شما دوستان قرار دهیم. امید است توانسته باشیم به این مهم دست یابیم. منتطر نظرات سازنده‌ی شما دوستان کجارویی هستیم.



:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

از یزد همواره به عنوان نماد استقامت در دل کویر یاد می‌شود. منطقه‌ای که از لحاظ تاریخی نیز، قدمت زیادی دارد. با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید، تا با حقایق و نکات جالبی از یزد آشنا شوید.

شهر بادگیرها و قنات‌ها یا شهر خشتی؛ فرقی نمی‌کند چه عنوانی را برای یزد برگزینید. یزد همواره از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری برای علاقه‌مندان به کویر است. شهری که در طبیعت خشن کویر قد علم کرده و با سعه‌ی صدر مثال‌زدنی مردمش، روز به روز در حال آبادانی هر چه بیشتر است.

در این مقاله نیز به دانستنی های جالب شهر یزد پرداخته‌ایم.

 

زیباترین مناطق ایران

۱. «یزد» واژه‌ای باستانی است كه ريشه در «يشت» يا «يزت» و «يسن» دارد و به معنای ستايش، نيايش، پرستش و ايزد است. همچنین از «ايساتيس» و «دارالعباده» به عنوان نام‌های قدیم این شهر یاد می‌شود.

۲. عنوان «دارالعباده» بعد از آمدن اسلام و گرایش مردم یزد به دین اسلام به این شهر داده شد. این نام در دوران سلجوقیان در سال ۵۰۴ قمری انتخاب شد تا به عنوان منطقه‌ای برای عبادت مطرح شود.

۳. شهرستان یزد مرکز استان یزد بوده و در دره‌ای وسیع و خشک و محصور بین رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار گرفته است.

۴. قدمت این شهر به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

۵. شهرداری يزد در سال ۱۳۱۰ احداث شد.

شهر یزد

تور داخلی

۶. مردم استان يزد، از نژاد آريايی هستند و به دليل موقعيت جغرافيايی و سوابق تاريخی این منطقه، كمتر با نژادهای غير ايرانی آميخته‌اند. زبان مردم نیز، فارسی با لهجه يزدی است.

۷. شهرستان يزد دومين شهر خشت خام و تاريخی جهان است.

۸. وسعت شهرستان یزد، ۲۴۹۱ كيلومتر مربع است.

۹. یزد، دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است. نوسان دما در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز بسیار متغیر است. به عبارتی می‌توان گفت، یزد دارای دو فصل است. فصل بلند گرما، از اسفند تا مهر و فصل کوتاه سرما، از آبان تا اواخر بهمن.

شهر یزد

۱۰. شرایط خاص مناطق حاشیه‌ی کویر، میزان اندک باران، حرکت ماسه‌های روان و کمبود منابع تأمین آب، موجب شده تا ۲۸٪ وسعت استان یزد فاقد بهره‌دهی اقتصادی باشد.

۱۱. بارزترین ویژگی شهر، معماری خاص آن است. قنات‌ها، بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها از مشخص‌ترین جنبه‌های ظاهری معماری شهر است. از بادگیرها برای گرفتن جریان باد و خنک کردن فضای ساختمان‌ها، استفاده می‌شود.

شهر یزد

شهر یزد

۱۲. اکثر دانشمندان قرن هفتم و هشتم برای در امان ماندن از هجوم مغول، این شهر را مرکز فعالیت خود قرار دادند.

۱۳. بیشتر مردم یزد، مسلمان و شیعه هستند. همچنین گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد ساکن هستند. اقلیت کوچکی از یهودیان و مسیحیان کشور نیز، ساکن این منطقه هستند.

۱۴. جمعیت شهرستان یزد، حدودا ۶۰۰ هزار نفر است. در حالی که استان یزد جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر دارد.

شهر یزد

۱۵. معادن مهم این استان مانند آهن، مرمر، ماسه سنگ و سرب نقش مهم و سازنده‌ای در تحولات اقتصادی و عمرانی استان داشته است.

۱۶. این منطقه دارای ۱۲ پارک بزرگ و ۱۵۳ پارک کوچک است.

۱۷. یزد از نظر رتبه‌بندی کشوری نیز، پنجمین استان صنعتی کشور به شمار می‌آید.

۱۸. یزد با داشتن بیش از سه هزار واحد صنعتی، در فهرست شهرهای آلوده‌ی ایران قرار دارد.

۱۹. صنایع بزرگی همچون نساجی، فرش، ذوب‌آهن، فولاد، ذغال سنگ، کاشی، کابل و فیبرنوری، غذایی، زرگری و طلاسازی در این منطقه قرار گرفته است.

شهر یزد



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

تا کنون در مجموعه مقالات خلیج فارس را بهتر بشناسیم، با تاریخ، اسناد و شماری از جزایر شاخاب پارس آشنا شده‌ایم. در این مقاله با شماری از مهم‌ترین آبزیان خلیج فارس همچون کوسه‌ها، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و لاک‌پشت‌های خلیج همیشه فارس آشنا می‌شویم. با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید.

پهنه‌های نیلگون خلیج همیشه فارس یکی از بزرگ‌ترین پناهگاه‌های موجودات دریایی مانند مرجان‌ها، ماهی‌های تزئینی کوچک، ماهی‌های خوراکی و غیرخوراکی، صدف‌ها، حلزون‌ها، نرم تنان، شقایق‌های دریایی، اسفنج‌های دریایی، عروس‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ماهی‌ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر است که از هزاران سال پیش تا امروز به حیات خود را زیر این دریای پارسی ادامه داده‌اند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

خلیج فارس با وجود تمام مشکلات محیطی و اقلیمی حاکم بر آن از تنوع زیستی بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که زیستگاه صدها گونه ماهی به شمار می‌آید که تعداد زیادی از آنها بهره‌برداری اقتصادی دارند. علاوه بر ماهی‌ها بیش از ۳۰۰ تا ۴۵۰ نوع دیگر آبزی نیز در خلیج فارس زندگی می‌کنند. در مقاله به معرفی برخی از مهم‌ترین آبزیان خلیج فارس می‌پردازیم.

زیباترین مناطق ایران تور داخلی

ماهی‌های خوراکی خلیج فارس

بیش از ۱۵۰ نوع ماهی متفاوت در خلیج فارس یافت می‌شود. اغلب آبزیان خلیج فارس به‌جز چند مورد که وارد آب‌های کارون، بهمن شیر و اروند می‌شوند، در آب‌های شور زندگی کرده و در همان جا تخم‌ریزی و تولیدمثل می‌کنند. از مهم‌ترین انواع ماهی‌های تجاری خلیج فارس می‌توان به زبیده، حلوا سفید، قباد، شیر ماهی، شانک، سنگسر، پیش ماهی، هامور، سیکین، کارفه، طوطی، حلوا سیاه، شوریده، خبور، کفشک، سرخو، خابور و سبور اشاره کرد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

ماهی‌های تزیینی خلیج فارس

خلیج فارس مأمن صدها گونه ماهی تزیینی است که برخی از نمونه‌های آن مانند گونه امپراتور در جهان نادر هستند. از دیگر ماهی‌های تزیینی می‌توان جراح دم زرد، آنتن‌دار، دلقک آبی، کاردینال، هامور، سقماهی، دم گاری، نئون، آرایشگر، صندوق ماهی شاخدار، خروس دریایی، پیکاسو، ملوان، چیتی، شقایق، ژله و پیکاسوی مشکی را نام برد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

سینگو یا خرچنگ خلیج فارس

مردم کرانه‌های خلیج فارس به خرچنگ سنگو یا سینگو می‌گویند. خلیج فارس زیستگاه انواع سینگوها است که از جمله می‌توان به سینگو آدمی، سینگ گلکری، سینگو شه یوب، یسنگ باکمال، سینگ گاری، سینگو ملأ، سینگو مرجان و خرچنگی با رنگ قرمز اشاره کرد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

میگوی خلیج فارس

یکی از محصولات ارزشمند خلیج فارس و دریای عمان میگو است. میگوی خلیج فارس از جنس پناناس است و بین ۷ تا ۱۵ سانتی‌متر طول دارد. میگو از خانواده سخت‌پوستان است که در اغلب آب‌های جهان اعم از آب شور و شیرین یافت می‌شود.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

میگو منبعی غذایی برای موجودات دریایی و انسان‌ها است. همانند سایر غذاهایی دریایی، سرشار از کلسیم، فسفر، ید و پروتئین است. همچنین میگو دارای ۱۲۲ تا ۲۵۱ میلی‌گرم کلسترول است. فصل صید میگو معمولا از مرداد تا اواسط آبان هر سال است و پس از آن چون فصل تخم‌گذاری میگو فرا می‌رسد، ممنوعیت صید آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ادامه می‌یابد. صید میگو سالی دو بار انجام می‌شود.

نهنگ‌های خلیج فارس

۱۱ گونه از تیره بالن‌ها و وال‌ها در خلیج فارس زندگی می‌کنند. از جمله بزرگ‌ترین آبزیان حال حاضر جهان، نهنگ آبی است که طولی بین ۲۰ تا ۳۶ متر و وزنی بین ۶۰ تا ۱۷۸ تن دارد و سرعت آن به ۸ تا ۳۰ مایل در ساعت می‌رسد. این نهنگ بچه‌ای به طول ۷ متر و وزن ۷ تن به دنیا می‌آورد که روزی ۶۰۰ لیتر شیر می‌خورد، اما غذای مادر منحصر به سخت‌پوستان و پلانکتون‌ها است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

نهنگ باله پشتی دومین آبزی بزرگ جهان به شمار می‌آید. این نهنگ نیز در تمامی پهنه خلیج فارس به‌ویژه دهانه دریای عمان و خلیج شرقی جاسک یافت می‌شود. نهنگ گوژپشت از دیگر نهنگ‌های خلیج فارس است که سرعتی معادل ۸ تا ۱۰ کیلومتر دارد و تیغه‌های دندانی که آن را در هر طرف ۲۷۰ تا ۴۰۰ عدد است و طول هر تیغه به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. این نهنگ قادر است تا ۳۵ دقیقه زیر آب بماند، نهنگ خاکستری سرعت حیرت‌آوری معادل ۶۰ کیلومتر در ساعت دارد. نهنگ قاتل که بسیار نادر و کمیاب است از دیگر نهنگ‌های خلیج فارس به شمار می‌آید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

لاک‌پشت‌های خلیج فارس

بیش از ۲۰۰ میلیون سال است که لاک‌پشت‌های دریایی در آب‌های نواحی گرمسیری و فلات قاره زندگی می‌کنند. جانوران بزرگی که انگشتان دست و پاهایشان به باله‌هایی برای شنا تغییر شکل یافته و از آنها شناگران قابلی ساخته است. پنج نوع از هشت نوع لاک‌پشت‌های دریایی که در جهان وجود دارد در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند. لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از این گونه‌ها است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این لاک‌پشت در خلیج فارس از همنوعان خود در جهان کمی کوچک‌تر و کم وزن‌تر است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

طول متوسط لاک آنها بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و پهنای آن ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر و وزن متوسط آنها ۴۰ کیلوگرم است. عمده غذای آنها اسفنج‌ها، مرجان‌های نرم و حلزون‌های دریایی است. به همین علت آرواره‌های آنها به شکل منقار عقاب درآمده است. تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از ابتدای فصل بهار شروع می‌شود و تا پایان فصل ادامه می‌یابد. لاک‌پشت‌ها معمولا شب‌ها به ساحل می‌آیند. نرها هرگز به ساحل زادگاهشان برنمی‌گردند، ولی لاک‌پشت‌های ماده پس از رسیدن به سن بلوغ که معمولا پس از سی سالگی است برای تخم‌گذاری به همان ساحلی برمی‌گردند که در آن زاده شده‌اند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

لاک‌پشت‌ها در نیم ساعت حدود ۱۰۰ تخم می‌گذارند. نوزادها پس از ۴۵ تا ۷۵ روز از تخم بیرون آمده و با تلاش و زحمت فراوان خود را از میان شن و ماسه‌ها به بیرون می‌کشند. طول بچه لاک‌پشت‌ها ۵ سانتی‌متر و وزن آنها کمتر از ۲۰ گرم است. نوزادها بعد از بیرون آمدن از میان ماسه‌ها به طرف روشن‌ترین افق یعنی دریا حرکت می‌کنند. مرغ‌ها و پرندگان دریایی، لاشخورها، خرچنگ‌ها از جمله دشمنان بچه لاک‌پشت‌ها هستند و قبل از رسیدن به دریا آنها را شکار می‌کنند. در دریا نیز خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند و فقط تعداد کمی از بچه لاک‌پشت‌ها، حدود یک درصد، به بلوغ می‌رسند.

 جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

دلفین‌های خلیج فارس

دلفین‌ها که در زبان فارسی به آنها تخس هم می‌گویند، باهوش‌ترین حیوان آبزی تلقی می‌شوند. دلفین‌ها در بیشتر نواحی خلیج فارس به‌ویژه در آب‌های تنگه هرمز و آب‌های بین جزایر دیده می‌شوند. یکی از انواع دلفین‌ها به نام پوریوبز در جنگل‌های حرا به طور دائم زندگی می‌کند و دلفین‌های بینی بطری در جنوب جزیره قشم و در مجاورت جزیره هنگام و سالارک و هرمز زندگی می‌کنند و از گونه‌های بومی منطقه نیز محسوب می‌شوند.

علاوه بر اینها تا اوایل نیمه نخست تابستان دلفین‌های گوژپشت در مجاورت قشم دیده می‌شوند و این گونه‌ها مهاجر آب‌های خلیج فارس هستند و ۵ تا ۶ ماه در این آب‌ها می‌مانند. از دیگر دلفین‌های خلیج فارس دلفین سیاه است که گونه‌ای از نهنگ‌های خلیج فارس است که رنگ تیره بدن، آن را از سایر گونه‌ها دلفین‌ها جدا می‌سازد.

تور ارزان کیشگشت نوید

 جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

کوسه‌های خلیج فارس

کوسه‌ها جزیی از ماهیان غضروفی هستند که در خلیج فارس و دریای عمان ۱۹ گونه از آنها در قالب چهار خانواده زندگی می‌کنند. کوسه‌ها حلال گوشتند و از ۴۰۰ گونه شناسایی شده در دنیا ۲۰ گونه مهاجم هستند که از این میان نیز فقط سه گونه به نام‌های ببری، سفید و ماکو اشتباهی به انسان حمله می‌کنند که خوشبختانه این گونه‌ها در خلیج فارس وجود ندارد.

به طور خاص ۷ گونه کوسه در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به کوسه ماهی درنده، کوسه گربه ماهی، نهنگ کوسه یا کوسه کر، کوسه سرچکشی، کوسه ماهی شکاری و کوسه ماهی گورخری اشاره کرد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

کوسه ماهیان علاوه بر تعادل اکولوژیکی دریاها، مصارف مختلفی در جهان دارند. پوست کوسه در برخی کشورها مصرف غذایی دارد، اما بیشتر پوست کوسه‌ها در تهیه چرم استفاده می‌شود.

از چرم کوسه نیز در تهیه وسایل لوکس مانند کیف دستی، کفش، چکمه، بند ساعت، جاکلیدی، جلد هفت تیر و دسته چاقو استفاده می‌شود. همچنین از کبد این آبزی علاوه بر استخراج ویتامین A برای تهیه روغن استفاده می‌شود. تعدادی از کوسه‌ها پوست با ارزشی دارند، در حالی که گوشت آنها بی‌ارزش است. از طرف دیگر گوشت برخی از کوسه‌ها مانند کوسه باله کوتاه در بازار از ارزش بالایی برخوردار است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

دندان‌های کوسه دارای استفاده تزیینی و از غضروف آن‌ها استفاده دارویی می‌شود. باله کوسه صادراتی است و سوپ باله از گرانترین غذاها در جنوب‌شرق آسیا به شمار می‌رود. استخراج مواد چربی از کوسه برای تهیه مواد آرایشی یا تهیه نخ بخیه از باله کوسه از دیگر کاربرد آن در صنعت است.

آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس

آبسنگ‌های مرجانی زیباترین چشم‌اندازها را در خلیج فارس خلق می‌کنند، چنان که شاید از نظر زیبایی، هیچ محیط طبیعی دیگری در جهان قابل مقایسه با مناطق مرجانی نباشد. صدها و بلکه هزاران موجود کوچک و بزرگ با رنگ‌های زیبا و متنوع و بسیار شگفت‌انگیز، منظره بدیع و شگفت‌آوری را در مقابل چشمان بیننده پدید می‌آورد که توصیف آن امکان ندارد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

مرجان‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: مرجان‌هایی که از خود آهک ترشح می‌کنند و به اصطلاح سفت هستند و ایجاد آبسنگ می‌کنند و دیگر مرجان‌هایی که آهکی نبوده و اصطلاحا نرم نامیده می‌شوند. عمده مرجان‌های خلیج فارس از نوع آبسنگی هستند و وجود همین آبسنگ‌های مرجانی است که جلوه‌ای بس زیبا به طبیعت جزایر ایرانی خلیج فارس بخشیده است. مرجان‌ها معمولا در تمامی نواحی دریا یافت می‌شوند، ولی پراکنش انواع سخت یا آبسنگ‌ساز محدود به مناطق کم عمق جزایر و به وسعت صدها کیلومتر مربع است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

مرجان‌های خلیج فارس عمدتا متعلق به دوران چهارم زمین‌شناسی و بسیار جوان هستند. متأسفانه مقدار زیادی از این مرجان‌ها از بین رفته‌اند که یکی از عوامل آن  گل و لای موجود در رودخانه‌ها است که پس از ورود به دریا باعث مسدود شدن مجراهای تغذیه‌ای مرجان‌ها می‌شود. ایجاد اسکله‌ها یا حفاری‌های دریایی نیز باعث از بین رفتن مرجان‌ها می‌شوند. ریختن فاضلاب و آب‌های شهری، لنگر انداختن شناورهای صیادی و تجاری در اطراف جزایر که محل زیستگاه مرجان‌ها است و همچنین خرید و فروش این جانوران آبزی برای کارهای تزیینی و استفاده دارویی از آنها از دیگر عوامل نابودی این جانوران بی‌نظیر دریایی است.

قیمت تور کیش

صدف‌های مرواریدساز خلیج فارس

صید صدف مرواریدساز در آب‌های خلیج فارس از دیرباز پیشه بسیاری از ساحل‌نشینان خلیج فارس بوده است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

ارزش بالای اقتصادی، اشتغال‌زایی و کاربرد صدف در صنعت جواهرسازی و صنایع دستی دریایی مهم‌ترین مزیت صید صدف مرواریدساز است. حدود ۸۰درصد مروارید طبیعی و با کیفیت جهان تا قبل از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در آب‌های خلیج فارس صید می‌شد و بندر لنگه پس از بحرین دومین مرکز صید و صادرات مروارید و پوسته صدف مرواریدساز در خلیج فارس بود جزایر لاوان، شیدرو، هندورابی، کیش و بنادر نخیلو، چیروییه، میچائیل از مهم‌ترین صیدگاه‌های صدف مرواریدساز در محدوده آب‌های شهرستان بندر لنگه است که البته به علت کاهش شدید ذخایر صدف مرواریدساز صید این آبزی در چند سال اخیر در آب‌های استان هرمزگان در خلیج فارس ممنوع شده است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید



:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

دسته سه تار – که معمولا از چوب درخت گردو ساخته میشود – قسمت کاسه ساز را به سر پنجه وصل میکند . دسته یکی از حساس ترین و مهم ترین بخشهای سه تار است . سیمهای سه تار در امتداد دسته کشیده میشوند و بر روی آن پرده ها بسته میشوند . مهمترین کارهای دسته آن است که با قرار گرفتن پنجه روی آن ، تغییرات ملودی ایجاد و نتیجتا ملودی بر سه تار نواخته میشود .

 

طول و قطر دسته :

همان گونه که گفته شد کاسه سه تار در دو اندازه کوچک و بزرگ ساخته میشود . طول و قطر دسته ارتباط کامل با اندازه کاسه دارد .

سه تار کاسه بزرگ :

در این سازها طبعا” طول دسته هم بیشتر است .

 

سه تار کاسه کوچک :

در این سازها برعکس سازهای کاسه بزرگ ، طول دسته کمتر است . البته تحقق مسائل فوق زمانی امکان دارد که تمام شرایط و پارامترهای لازم در ساز رعایت شده باشد و در مورد سازهایی که شرایط لازم را ندارد این قاعده قابل اجراء نیست .

 

خصوصیات و شرایط دسته :

دسته سه تار برای آنکه قابلیت استفاده داشته باشد باید دارای شرایط و خصوصیات زیر باشد:
۱- وزن دسته نباید به اندازه ای زیاد باشد که خستگی نوازنده را در پی داشته باشد و یا به اصطلاح کله کند .
۲- سطح دسته باید کاملا هماهنگ و بدون نا همواری باشد . در غیر این صورت صدای سیم ها خالص نخواهد بود و نتیجتا سه تار از دایره ارزش های سازی دور خواهد شد .
۳- تراش دسته باید به گونه ای باشد که تحرک دست نوازنده را با سختی مواجه نکند .
۴- اندازه دسته ، از طرف بالا به پایین بتدریج بیشتر میشود . کیفیت این تغییر اندازه را به بخش پروژه ساخت سه تار وا می گذاریم .
۵- برای آنکه امکان بستن پرده ها فراهم گردد ، دسته باید از ابتدا تا انتها دارای شیاری در قسمت فوقانی باشد .

بهترین آموزشگاه موسیقی در شمال تهران

اجزای دسته :

دسته دارای اجزا و عناصری است که هر کدام در تکمیل ساختمان ساز نقشی را ایفا می کنند . مهمترین این اجزا ، پرده ها و شیطانک است . در مورد هر کدام از این اجزا توضیحاتی لازم است .

الف : پرده ها :

از آنجا که سه تار از سازهای زهی مقید است ، پرده ها در تغییرات و تولید ملودی در این ساز دارای نقش اساسی هستند . در واقع بدون وجود پرده ها نواختن سه تار غیر ممکن خواهد بود . فرایند تغییر ملودی یا تغییر نت ها بدین نحو است که چون میزان ارتعاشات سیم ها کاملا به طول آنها بستگی دارد اگر صدای سیم در حالت دست باز ( مطلق) ، دارای ارتعاش خاصی باشد وقتی انگشت روی پرده ها قرار میگیرد ، بعلت کوتاه شدن طول سیم ، ارتعاش آن تغییر خواهد کرد . تعداد پرده ها در سه تار بیست و پنج است و البته بعضی یک یا دو پرده اضافه بر این تعداد برای سه تار تعبیه می کنند . پرده های گفته شده عبارتند از دو دیز در بالای دسته و دو دیز یا لا بمل در پایین دسته . گروهی نیز سه تار را دارای بیست و هشت پرده می دانند .
در مورد تعداد پرده های سه تار باید گفت بر اساس ظرفیت این ساز و با توجه به ابعاد ساز شناختی آن ، تعداد بیست و پنج پرده برای نواختن آن کفایت می کند و بستن پرده های اضافی بر این میزان لزومی ندارد . شاید علت عمده چنین گرایشی ، تمایل به نزدیک نمودن این ساز به تار باشد که در همین گفتار نادرستی آن مورد بحث قرار می گیرد . زیرا پرده های اضافه علیرغم امکان استفاده در تار ، برای سه تار تقریبا استفاده و کاربری ندارند .

در مورد پرده ها چند مسئله قابل توجه است :
۱- فاصله پرده ها در سه تارهای مختلف، با هم متفاوت است . جای قرار گرفتن هر کدام از پرده ها به عوامل مختلف بستگی دارد . اختلاف سازها در این زمینه باعث چنین تفاوتی است.
۲- در صورتی که ارتفاع (ضخامت) پرده ها بیشتر از حد معلوم باشد ، صدای ساز بیشتر (و البته خشک تر) خواهد بود . در بستن پرده های سه تار باید تناسب ضخامت پرده و صدای ساز رعایت شود زیرا ضخامت بیش از حد پرده ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اجرای تکنیک های دسته مانند ویبره و گلیساندو می شود .
۳- برای پرده بندی سه تار ممکن است مواد مختلفی از قبیل نخ نایلون ، نخ بخیه (اصطلاحا کات کوت ) و نخهای موجود در بازار توصیه و مورد استفاده واقع شود . باید توجه داشت که بهترین نخ ببرای بستن پرده سه تار ، نخهای موجود در بازار( از جنس روده گوسفند) است . شاید به نقش عاملی مانند پرده در کی�?یت سه تار ، ظاهرا توجه زیادی نشود اما با دقت و تفحص در جزئیات ، اهمیت تک تک عوامل بر ما روشن میشود . تهیه کنندگان نخهای معمولی موجود در بازار – که از دیدگاه ما بهترین مواد برای پرده بندی هستند – زحمات زیادی را متحمل می شوند و طبعا کارشان قابل تقدیر است .
۴- برخی از سازندگان سه تار بحث بستن پرده های ثابت یا فلزی را مطرح می کنند و بعضا در این زمینه سوالاتی برای نوازندگان نیز پیش می آید . باید گفت متاسفانه هیچ کدام از این دو پیشنهاد به

دلایل زیر درست نیست :
پرده های ثابت : با تعمق در اصول تئوری موسیقی و آگاهی یافتن از علم فواصل ، به سادگی می توان به نادرستی سیستم پرده ثابت وقوف یافت . ماهیت فواصل ، در موسیقی به گونه ای است که گاه تغییرات جزیی در آنها لازم می آید . به عنوان نمونه ممکن است پرده چهارم سه تار که در سیم اول دارای صدای می کرن است برای نواختن سه گاه می کرن مناسب باشد و زمانی که سه گاه لاکرن نواخته می شود ، صدای پرده گفته شده برای اجرای گوشه مخالف سه گاه کم یا زیاد باشد (یعنی لازم باشد مقدار کمی پایین تر یا بالاتر رود ) . بنابراین ثابت بودن پرده سه تار برخلاف اصول است و قطعا باعث می شود ساز ، کارایی لازم را نداشته باشد . برای رعایت این شرط ، سازندگان و نوازندگان سه تار باید در زمان بستن پرده دقت کنند که سفتی پرده ها به اندازه ای نبا شد که تکان دادن آنها با سختی همراه باشد . پرده های فلزی : همانگونه که گفتیم نقش پرده در سه تار ، ایجاد تغییرات در صدای این ساز است . انگشتان نوازنده با قرار گرفتن بر روی پرده ها و فشار دادن سیم ، باعث چنین تغییراتی می شوند . صدای ساز بوسیله سیم – که خود از جنس فلز است – تولید می شود . فشرده شدن فلز بر روی فلز باعث ایجاد صدای نا موزون و نا خالص شده ، منجر به دور شدن سه تار از دایره ارزش های سازی میگردد .

ب : شیطانک :

شیطانک دسته سه تار را از سر پنجه جدا میکند . فاصله خرک تا شیطانک طول سیم را در بر می گیرد .

ج : سر پنجه :

سر پنجه به قسمتهای انتهایی دسته سه تار یعنی از شیطانک تا آخر دسته گفته می شود . بر روی سر پنجه ، گوشی های سه تار قرار می گیرد . نقش گوشی ها تنظیم سیمهای ساز از نظر کوک است .



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

با ورود اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی، این جزیره آماده افتتاح زیرساخت های بندری و فرودگاهی است.

با ورود اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی، این جزیره آماده افتتاح زیرساخت‌های بندری و فرودگاهی از سوی رئیس‌جمهور شده است. این در حالی است که در بهمن‌ سال ۸۹ و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، هندورابی به این منطقه ملحق شد.

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

بر این اساس، حسن روحانی قرار است در سفر آتی خود به هندورابی، فرودگاه و بندرگاه هندورابی را افتتاح کند تا امکان سفر از مسیر هوایی به این جزیره ممکن شود.

این فرودگاه دوشنبه ۴ بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود که در این پرواز، یک فروند هواپیمای y۱۲ با ۱۸ مسافر ساعت ۱۳ از جزیره کیش به مقصد هندورابی پرواز کرد و پس از گذشت ۱۲ دقیقه در فرودگاه هندورابی به زمین نشست.

 

تور داخلی زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

معاون سازمان منطقه آزاد کیش به دلایل تفاوت برج سازی در این جزیره نسبت به دوبی پرداخت و توضیحاتی را در این‌باره ارائه کرد.

رامین افشاری با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد کیش بیان کرد که در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیارد پروژه فرودگاهی داریم که فرودگاه جزیره با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در سال که ۴۴ هزار مترمربع مساحت دارد و سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن مسافر داخلی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر خارجی آن هستند یکی از موارد آن است.

افشاری افزود:

علاوه بر این ترمینال بین‌المللی و احداث باند جنوبی برای هواپیماهای پهن پیکر از دیگر طرح‌های مدنظر فرودگاهی در منطقه است که امیدواریم پروژه باند جنوبی تا پایان سال به اتمام برسد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

 

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به پروژه‌های بندرگاهی منطقه گفت که در جزیره کیش حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه بندرگاهی داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به جزیره هندورابی است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم پروژه بندرگاهی جزیره هندورابی را به اتمام برسانیم.

افشاری در ادامه به بحث زیرساخت‌ها اشاره و عنوان کرد:

در مقوله انتقال برق سه پست ایستگاه GIS، ۱۳۲KW  داریم که در حال ساخت و تجهیز است و قرارداد خرید پست‌های خارجی آن نیز به امضا رسیده است. این مسئله بحث بسیار جدی مربوط به انتقال نیرو در جزیره کیش است که مدنظر قرارگرفته است. همچنین یکی دیگر از پروژه‌های جزیره مربوط به مصلی است که در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده و در مراحل پایانی تکمیل است.

معاون عمرانی منطقه سازمان آزاد کیش با بیان اینکه طی سه ساله اخیر ۱۰۰هکتار پارک داخلی و ساحلی ایجاد شده است، گفت:

در جزیره کیش پارک داخلی وجود نداشت و همه پارک‌ها ساحلی بود، بنابراین ۱۰۰ هکتار پارک اضافه شد که بخشی از آن ساحلی و بخشی از آن داخلی است.

افشاری در پاسخ به بحث تراکم در منطقه آزاد کیش و بالاترین حد ساخت‌وساز در این منطقه خاطرنشان کرد:

در جزیره کیش با توجه به وجود فرودگاه در مرکز جزیره در بخش ساحل تا ۷۵ متر ساخت‌وساز مجاز است و هرچه مرکز شهر نزدیک می‌شویم این ارتفاع کمتر می‌شود اما در کل مخروط پروازی بین ۵۰ تا ۷۵ متر است، یعنی با توجه به محدودیتی که فرودگاه در مرکز جزیره ایجاد می‌کند امکان ساخت‌وساز بیشتر از ۷۵ متر وجود ندارد.

تور ارزان کیشگشت نوید

 

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

تور ارزان کیشگشت نوید

 

افشاری همچنین درباره انتقاد وارد شده به تفاوت برج‌سازی در شهری همانند دوبی نسبت به کیش تصریح کرد که در این‌باره اصلا نباید قیاس کرد، چرا که دوبی لرزه خیز نیست و تمام سقف‌های آن‌ها فلت است و تیر ندارند؛ بنابراین با توجه به اینکه لرزه خیزی وجود ندارد و روی پهنه گسل قرار ندارند می‌توانند ساخت‌وسازهای متفاوت داشته باشند که ما از انجام  آن محروم هستیم.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد:

تقریبا تمام کشور روی پهنه لرزه‌خیزی قرار دارد و جزیره کیش نیز پهنه لرزه ‌خیزی بالایی دارد. سازه‌ها در کیش بسیار متفاوت است.

افشاری در پاسخ به اینکه آیا در کیش تراکم فروشی وجود دارد یا خیر؟ گفت:

قطعا در کیش تراکم فروشی داریم، چرا که این بحث در تمامی شهرهای کشور وجود دارد و اگر کسی بخواهد خارج از ظرفیت پروژه‌اش ساخت‌وساز کند و پروژه بلندمرتبه بسازد قطعا نیاز به خرید تراکم دارد.

افشاری همچنین در مورد نگاه منفی موجود به تراکم فروشی در کلان‌شهرها و چگونگی این نگاه در جزیره کیش بیان کرد که موضوع جزیره کیش با سایر شهرها فرق می‌کند. این جزیره از ابتدا طرح جامع داشته و خارج از طرح جامع نه زمین واگذار و نه تصمیمی اتخاذ می‌شود؛ هرچند در کیش زمین‌ها بایر است و بافت‌های فرسوده وجود ندارد.

 

تور داخلی زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

مناطق گرمسیری و ساحلی همواره در میان گردشگران سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. جزیره‌ی زیبای ‌کیش یکی از بهترین مقاصد گردشگری این‌چنینی است که به خصوص در فصول سرد سال طرفداران بی‌شماری دارد. در ادامه با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید.

جزیره‌ی کیش یکی از جزایر و توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که موقعیتی بسیار مهم دارد. روانه شدن بیش از یک میلیون گردشگر در طول سال به سوی این جزیره به خوبی اهمیت زیاد آن را نشان می‌دهد. خوشبختانه این میزان از حضور گردشگر باعث شده است که این جزیره از زیرساخت‌های گردشگری مناسبی برخوردار باشد

آب‌های شفاف و زلال، مراکز خرید لوکس و گران قیمت، هتل‌های مجلل و پر از امکانات، امکان انجام ورزش‌های آبی مفرح و حیات دریایی متنوع، از این جزیره مقصدی به یاد ماندنی ساخته‌اند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

انتخاب شدن کیش به عنوان اولین منطقه‌ی آزاد تجاری و اقتصاد در سال ۱۳۶۱ درهای رونق و توسعه را به سرعت بر روی مرزهای این منطقه باز کرد که اثرات آن را امروزه به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

همچنین تا سال‌های آغازین سلطنت محمدرضا پهلوی این جزیره به عنوان یکی از مراکز مهم صید مروارید از جایگاه مطلوبی برخوردار بود که با ورود مروارید ژاپنی به ایران روز به روز از اهمیت آن کاسته شد. شاه با استفاده از بودجه‌ی دولتی سعی در گسترش گردشگری در این جزیره داشت که نسبتا موفق هم بود.

بعد از انقلاب نیز با تزریق سرمایه‌های دولتی و خصوصی این روند تا حدی ادامه پیدا کرد. به هر حال در حال حاضر جزیره‌ی زیبای مرجانی کیش می‌تواند مقصدی عالی برای سفرهای زمستانی باشد که البته نیاز به بودجه‌ی نسبتا بیشتری نسبت به مقصدهای دیگر ایران دارد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

وضعیت آب وهوایی

کیش در جنوبی‌ترین مناطق کشور قرار دارد و همانطور که می‌دانید این مناطق مثل همه نقاط دیگر استان هرمزگان تابستان‌های گرم مرطوب و زمستان‌های مطلوبی دارند. بنابراین می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به این جزیره میانه‌های پاییز تا اواخر زمستان است. البته تا اواسط اردیبهشت هم می‌توان از آب‌وهوای مطبوع آن لذت برد. به نوعی این جزیره دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم و کوتاه است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

هزینه‌ی هتل


 

جاذبه‌ها

ساحل مرجانی

بی‌شک یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های هر جزیره‌ای سواحل آن محسوب می‌شوند. جزیره‌ی کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست. ساحل مرجانی کیش در بخش شرقی جزیره واقع شده است و یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

ساخت آلاچیق و ایجاد محوطه و امکانات مناسب لذت گشت‌وگذار در این مکان را چندین برابر کرده است. همچنین مرکز تفریحات دریایی با فراهم کردن امکان پرداخت به ورزش‌ها و تفریحاتی مانند جت اسکی، غواصی، بانانا و شاتل می‌تواند اوقات فراغت فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از توابع کیش به شمار می‌رود که در میان جاذبه‌های برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می‌کنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کنند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

در نزدیکی روستای هندرابی می‌توانید آثار مخروبه‌ی قریه‌های «الدورات» و «الصراه» را تماشا کنید که از زمان‌های دور به جا مانده‌اند. در سده‌ی نهم هجری پرتغالی‌ها در این جزیره حضور داشتند که امروزه می‌توان آثار آن را مشاهده کرد. هنگام سفر به این جزیره حتما مواد خوراکی و آب‌ آشامیدنی به همراه داشته باشید. در ضمن سیستم برق‌کشی وجود ندارد بنابراین اگر قصد دارید شب را در این مکان سپری کنید حتما وسایل روشنایی تهیه کنید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

شهر حریره

شهر تاریخی حریره که قدمت آن به سده‌های ۵ تا ۱۰ هجری قمری باز می‌گردد، در شمال جزیره کیش قرار دارد و روزگاری یکی از شهرهای پررونق این ناحیه به شمار می‌رفت. وسعت حریره به ۱۲۰ هکتار می‌رسد. محوطه‌ی باستانی حریره مجموعه‌ای متشکل از نقاط ساحلی، خانه‌های اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

این شهر قدیمی در شمال جزیره‌ی کیش قرار دارد و در سال ۱۳۷۶ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. اگر به مناطق تاریخی علاقه‌مند هستید در سفر به کیش حتما از این مکان دیدن کنید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش و همچنین نماد این جزیره محسوب می‌شود. کشتی مذکور در سواحل همیشه نیلگون جزیره‌ی کیش به گل نشست. با وجود تلاش‌های بسیار اما نتوانستند کشتی را از گل بیرون بکشند بنابراین آن را به آتش کشیدند. امروزه بقایای این کشتی به خصوص در غروب آفتاب به یکی از پرطرفدارین سوژه‌های عکاسی در میان گردشگران تبدیل شده است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

تور ارزان کیشگشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

همچنین می‌توانید چند ساعتی از اوقات فراغت‌تان را در پارک ساحلی کشتی یونانی سپری کنید که دارای امکاناتی همچون رستوران، کافه تریا و کرایه دوچرخه است. به علاوه می‌توانید با شرکت در تورهای غواصی از تماشای فضای درونی کشتی و گشت‌وگذار در آن لذت ببرید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

پارک ساحلی میر مهنا

پارک ساحلی میر مهنا در ساحل شمال و شمال غربی جزیره واقع شده و همه روزه میزبان گردشگران زیادی است که برای سپری کرددن اوقات فراغت‌شان به همراه دوستان و خانواده این مکان را انتخاب می‌کنند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

اسکله‌ی تفریحی میرمهنا یکی از جاذبه‌های پارک به شمار می‌رود که اگر به ماهی‌گیری علاقه‌مند باشید از حضور در آن لذت زیادی خواهید برد. مسیرهای پیاده‌روی متنوع، بازارهای خرید، مسیر دوچرخه‌سواری، انواع بوفه و چایخانه و زمین بازی کودکان از جمله ویژگی‌های مهم پارک هستند.

همچنین محل های مناسبی برای پخت کباب آماده شده است، بنابراین اگر به پیک نیک به همراه عزیزانتان علاقه دارید، یکی از بهترین نقاط جزیره‌ی کیش همین پارک است. پارک میرمهنا در دو فاز ساخته شده که فاز اول حدود ۴۱۰۰۰ متر مربع و فاز دوم هم حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که در حال تکمیل شدن است.

قلعه وحشت

اگر عاشق ترسیدن و هیجان ناشی از آن هستید به هیچ وجه نباید فرصت حضور در قلعه وحشت کیش را از دست بدهید. با تهیه بلیت می‌توانید قدم به مکانی ترسناک و مملو از اتفاقات ریز و درشت این‌چنینی بگذارید.

سعی کنید برای چند ساعتی هم که شده از فضای عاشقانه و پر از آرامش سواحل و پارک‌های کیش فاصله بگیرید و تجربه‌ای کاملا متفاوت داشته باشید. همین بس که یکی از آیتم‌های این نوع تورها دنبال کردن شما با ظاهری ترسناک و اره برقی به دست است که ناخودآگاه شما را به فرار وا می‌دارد. خوشبختانه بلیت این سرگرمی نسبت به دیگر جاذبه‌های کیش قیمت منطقی دارد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

آب انبار کیش

هنگامی که برای اولین بار آب‌انبارهای کیش را ببینید بدون شک معماری متداول در شهر یزد را در نظرتان زنده خواهد کرد. این آب‌انبار با معماری جالب توجه دارای دو گنبد و پنج بادگیر در اطراف آن‌ها است که وظیفه‌ی ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آب‌انبار را به عهده دارند.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جالب این که این آب‌انبار در سال ۱۳۷۱ ساخته شده است و به دلیل افزایش ساخت‌وساز و گسترش سیستم آب‌رسانی در جزیره‌ی کیش، امروزه به جز برای اهداف گردشگری استفاده‌ی چندانی از آن نمی‌شود. به هرحال دیدن این مکان خالی از لطف نخواهد بود.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

شهر زیر زمینی کاریز

در گذشته عمده آب شرب مردم جزیره از قنات‌ها تامین می‌شد. قنات قدیمی کیش که قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد، گرچه به عظمت قنات‌های نقاط کویری ایران نیست، اما از نظر مهندسی یکی از پیشرفته‌ترین قنات‌های ایران در زمان خود به شمار می‌رفت.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

همانطور که پیش‌تر گفتیم امروزه آب آشامیدنی جزیره از طریق لوله‌کشی تامین می‌شود، بنابراین در حرکتی هوشمندانه این قنات‌ها را تغییر کاربری داده‌ و به شهری زیرزمینی و تفریحی تبدیل کرده‌اند.

قیمت تور کیشگشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

شهر زیرزمینی کاریز بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. عمق آن به ۱۶ متر و ارتفاع از کف تا سقف آن به ۸ متر می‌رسد. با مشاهده‌ی دیواره‌ها و سقف کاریز (قنات) می‌توان صدف‌ها، مرجان‌ها و سنگ‌واره‌های قدیمی را که قدمتی بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارند، تماشا کرد.

غرفه‌های صنایع دستی، رستوران‌های سنتی و بین‌المللی، موزه، گالری هنری، آمفی تئاتر و سالن کنفرانس از جمله ویژگی‌ها و امکانات این شهر به شمار می‌روند. به هیچ وجه فرصت گشت‌وگذار در دل این شهر زیرزمینی را از دست ندهید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

پاراسل سواری

پاراسل نوعی چتر است که می‌توان به صورت یک نفره یا حداکثر سه نفره از آن استفاده کرد. این چترها به قایقی موتوری وصل می‌شوند، بنابراین با حرکت کردن قایق و به جریان در آمدن هوا چتر به پرواز در می‌آید و گاهی تا ارتفاع ۳۰۰ متری هم بالا می‌رود.

البته اگر از ارتفاع می‌ترسید یا سابقه‌ی بیماری قلبی دارد، به هیچ وجه آن را توصیه نمی‌کنیم. با این وجود به خصوص هنگام به پرواز درآمدن در دل همه کمی ایجاد ترس می‌کند، اما پس از اوج گرفتن بدون شک از آرامشی که تجربه‌ خواهید کرد، پشیمان نمی‌شوید.

تماشای جزیره‌‌ی کیش از چشم‌اندازی متفاوت قطعا ارزشش را خواهد داشت. غواصی، کیبیل‌سواری، فلای‌بورد و قایق‌سواری از جمله دیگر تفریحات آبی جزیره‌ی کیش هستند که نباید از دست بدهید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

اسکله تفریحی کیش

اسکله‌ی تفریحی کیش با طول ۴۳۷ متر و عرض ۱۸ متر با ساختاری چوبی احداث شده است و همانطور که از اسمش مشخص است، اختصاص به تفریح و سرگرمی دارد. باشگاه بولینگ، سینما ۴ بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی دلیلی بر این ادعا هستند. این اسکله اغلب جوانان را به سمت خود جذب می‌کند. تماشای دریا، غروب آفتاب، لاکپشت‌های دریایی و دلفین‌ها، پرندگان دریایی، و به خصوص ماهیگیری از جمله جذاب‌ترین تفریحاتی هست که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

    جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

تور داخلی زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

هندورابی، یکی از جزایر بکر و زیبای خلیج فارس در آب‌های استان هرمزگان است که معمولا جز اندک ساکنان بومی‌اش و برخی طبیعت‌گردان، شاهد تردد دیگری در طول سال نیست. حالا اما منطقه آزاد کیش، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری در این جزیره تدارک دیده تا با تاسیس کیش شماره دو،پای گردشگران را به این جزیره خلوت و آرام باز کند.
به گزارش جام‌جم، جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.

این جزیره با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندورابی تا بندر لنگه ۱۳۳ کیلومتر است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. منابع تأمین آب در جزیره بسیار محدود و کم است وآب مصرفی آن از طریق چاه و آب‌انبار (برکه) تأمین می‌شود.

آب چاه‌هایش نسبتاً شیرین است در حالات استثنائی وکمبود آب برای آشامیدن می‌توان مصرف کرد. پیشه مردم جزیره صید و غواصی و ماهی‌گیری است. بیشتر خانه‌های جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شده‌است.

با این حال هندورابی بخاطر سواحل بکر و چشم‌نواز و البته دست نخورده مقصد جدید و متفاوتی برای گردشگری محسوب می‌شود و همین امر است که جرقه‌های اول سرمایه‌گذاری روی آن را زده است.

جزیره هندورابی همچون دو جزیره فارور کوچک و بزرگ، در گذشته نه‌چندان دور تحت نظارت و مدیریت سازمان محیط زیست بود؛ جزایر فارور به عنوان مناطق حفاظت شده و جزیره هندورابی به عنوان پناهگاه حیات وحش، اما سال ۱۳۸۹ مجلس طی مصوبه ای، مدیریت این سه جزیره را به منطقه آزاد کیش واگذار کرد. این واگذاری به معنای چراغ سبزی برای توسعه این جزایر با سبک و سیاق جزیره کیش بود. فرصتی که مدیران منطقه آزاد از آن استفاده کردند و در حال آماده‌سازی بستر و شرایط آن هستند.

در همین خصوص، طرح جامع جزیره هندورابی در راستای توسعه، از سوی شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت.

با این حال هندورابی راه درازی تا توسعه و تبدیل به یک منطقه گردشگری در پیش‌رو دارد چرا که این جزیره کوچک با وجود بکر بودن از ابتدایی‌ترین امکانات محروم است. به طوری‌که تقریبا هیچ زیرساختی اولیه مانند آب شیرین، برق، خدمات اقامتی و مانند آن وجود ندارد.

باتوجه به اینکه ایجاد این امکانات حتی در جزیره بزرگی مانند کیش سال‌ها به طول انجامیده است، نباید انتظار داشت طرح‌های توسعه هندورابی به این زودی‌ها به بار بنشیند. هرچند رؤیاهای دورودرازی برای آن وجود دارد.

گردشگری لوکس در هندورابی

علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: توسعه هندورابی با هدف ایجاد گردشگری لوکس آغاز شده و به نظر یک اقدام پایلوت و راهگشا برای جزایری است که هنوز کار توسعه‌ای در آنها انجام‌ نشده، زیرا این نوع اقدامات، هم امنیت را در منطقه افزایش می‌دهد و هم توسعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به ارزش زیست محیطی هندورابی یادآور شد حواسشان به این مهم است، به همین علت طرح جامع هندورابی با رعایت کامل موازین زیست‌محیطی تهیه‌شده و به نظر می‌آید یک طرح توسعه زیست‌محیطی به شمار می‌آید.

تور ارزان کیشگشت نوید

سنگفرش به جای آسفالت وغیبت خودروهای فسیلی

این مقام مسئول با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه و بندرگاه در حال حاضر در هندورابی، درخصوص مباحث زیست‌محیطی جزیره نیز گفت: هندورابی را همواره به‌عنوان جزیره سبز می‌بینیم، یعنی در راستای مباحث زیست‌محیطی، آسفالت و راه‌سازی به این جزیره راه نمی‌یابد و از سنگفرش برای راه‌سازی این جزیره استفاده خواهد شد تا کمترین مداخله‌ای در مسائل زیست‌محیطی جزیره نداشته باشیم. در ضمن ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و تمام خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حمل‌ونقل عمومی خواهند بود.

مونسان درباره واگذار نکردن و نفروختن زمین در هندورابی و ارائه به‌صورت استیجاری نیز یادآور شد: ما علاقه‌مندیم واگذاری زمین نداشته باشیم، اما باید مدنظر داشت این موضوع ممکن است ابتدا که هندورابی نیاز به توسعه دارد، باعث دلسردی سرمایه‌گذاران شود و روند پیشرفت جزیره را کند ‌کند؛ لذا فکر می‌کنم روند فروش را در یک برنامه چندساله دنبال کنیم و پس‌ از آن و در مرحله‌ای که هندورابی روند رشد را آغاز کرده، متوقف کنیم و به عرصه اجاره زمین روی‌ آوریم. ضمن این که ما در هندورابی فضای مسکونی نداریم و کار عمدتا در عرصه هتل‌سازی انجام خواهد شد.

وعده رعایت الزامات زیست‌محیطی

از سوی دیگر، به گفته شهرام فداکار، سرپرست دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی، قرار است همه ارزش‌های محیط زیستی جزیره در طرح جامع توسعه گردشگری هندورابی دیده شود، به این ترتیب که مثلا بارگذاری جمعیت و تردد در آن به‌طور صحیح و مناسب صورت بگیرد یا هتل‌ها با ارتفاع کم ساخته شود و اقامت شبانه وجود نداشته باشد.

فداکار البته اذعان می‌کند، با همه نظارت‌های زیست محیطی که در تدوین این طرح اعمال شده، هنوز ایراداتی به آن وارد است، زیرا مسائل مهمی چون جا و مکان تعبیه زیرساخت‌ها و نحوه و مدل تکنولوژی‌های مورد استفاده، بحث چگونگی تامین آب شرب (اگر آب‌شیرین‌کن باشد، محل استقرار و تخلیه آب شور آن)، موضوع مهم مدیریت پسماند، دغدغه آسیب دیدن فرهنگ و آرامش جامعه محلی، نحوه جابه‌جایی آبسنگ‌های مرجانی در مکان بندرگاه، طوری که کمترین آسیب به مرجان‌ها وارد شود و درنظرگرفتن حضور روزانه ۲۰۰۰ گردشگر در جزیره ـ که به عقیده ما و براساس ظرفیت‌های محیطی جزیره، زیاد و نگران‌کننده است ـ از مهم‌ترین نکاتی است که همچنان نگرانی‌هایی بابت آن وجود دارد.

 

تور داخلی گشت نوید زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

متاسفانه «جزیره ی هندورابی» هم مثل بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران تا همین سالهای اخیر خیلی شناخته شده نبود، چند سالی است که سازمان منطقه آزادکیش تلاش هایی رو جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری «جزیره کیش» کرده .
جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است.
این جزیره، جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه است که با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویاییش هم محلی مناسب رو برای آرامش و تفریح و شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب به وجود اورده، جاذبه هایی که در دنیا بسیار با ارزشند .

 

تور داخلی گشت نوید زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

یکی از شرکت های سرمایه گذار در ساخت برج های مسکونی با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در ایام نوروز تورهای گردشگری جزیره هندورابی را برگزار کرد امابه دلیل نرخ بالای این تورها حتی یک گردشگر نیز از این جزیره دیدن نکرد.

به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر) به نقل از مهر، طرح تبدیل جزیره هندورابی به یکی از مکان های گردشگری از طریق سازمان منطقه آزاد کیش به سرمایه گذاران ساخت برج های مسکونی سپرده شد. این سازمان برخی از مجوزهای لازم را برای آغاز طرح گردشگری در این جزیره به این شرکت سرمایه گذاری صادر کرده است اما هنوز مجوز فعالیت به آن نداده است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

جدا از اینکه این شرکت خصوصی مجوز زیست محیطی نیز برای فعالیت های گردشگری در این جزیره مرجانی از سوی سازمان محیط زیست کشور دریافت نکرده است، با این حال پیش از نوروز ۹۳ اقدام به تبلیغ تورهای گردشگری به مقصد این جزیره کرده است با این شرایط که اگر گردشگری خواست به هندورابی برود باید اول به کیش سفر کند و پس از آن با قایق های متعلق به این شرکت، کیش را به مقصد هندورابی ترک کند. رفت و برگشت یک گردشگر به این جزیره از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر ۴۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اپراتور این شرکت برای معرفی این تور به گفت: هر گردشگر می تواند از امکاناتی مانند استفاده از ناهار بوفه، گشت جزیره، غواصی، دوچرخه سواری در پیست آسفالت شده، والیبال ساحلی، پلاژ بانوان و غیره بهره ببرد. ضمن اینکه می تواند در چادرهای اقامتی که برای حضور گردشگران تعبیه شده، اقامتی چند ساعته داشته باشد. این تفریحات شامل كلوپ دریایی، پلاژ بانوان، گشت دور جزیره با جیپ های مخصوص كویری، گشت دریایی با كشتی های Gmini و غواصی و موتورهایatv است.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

جزیره هندورابی – قیمت تور کیش – گشت نوید

تور ارزان کیشگشت نوید

این اپراتور اعلام کرد که هر روز یک تور ۱۰۰ نفره جزیره کیش را به مقصد هندورابی ترک خواهد کرد پس از ایام نوروز نیز این تورها سه روزه خواهند بود و قطعا نرخ آن تفاوت خواهد داشت.

منتها یکی از کارشناسان گردشگری در کیش گفت: ایام نوروز به پایان رسید اما هیچ گردشگری به این جزیره نرفت. تنها گردشگرانی که پا به این جزیره گذاشتند، رییس جمهور و هیات همراهش بود که آنها نیز با هلیکوپتر رفتند و در جریان اقدامات انجام شده در این جزیره قرار گرفتند

هزینه بالای تورهای گردشگری جزیره هندورابی آن هم برای امکاناتی که هنوز کامل نیست یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال هزاران گردشگری بود که به کیش رفتند اما حاضر نشدند جزیره هندورابی را ببینند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

این شرکت از سال ۱۳۸۶ با کادری مجرب و آگاه شروع به فعالیت کرده و بیش از ۴۷ هتل را دراین سالها به صورت گارانتی به مسافرین خود ارائه داده و توانسته کارگزار بیش از هزاران گردشگر داخل و خارج از ایران باشد که تقریباً بیش از ۸۵% این افراد از تور و خدمات این شرکت کمال رضایت را داشته اند.

از خدمات ارائه دهنده این شرکت عبارتند از :

۱- اجرای تورهای داخلی کیش و مشهد مقدس به صوت حرفه ای و شیراز و اصفهان

۲- رزرواسیون آنلاین پروازهای کیش و مشهد و هتل در سراسر کشور

۳- اجرای تورهای خارجی به دو صورت اجرای تورهای خارجی استانبول  – آنتالیا – کوش آداسی – بدروم و تورهای دبی – هندوستان ( دهلی ، آگرا ، جیپور ) – مالزی – تایلند و اجرای تورهای لوکس سواحل جنوبی و جشنهای تایلند –  بالن سواری در کاپادوکیا ، جزایر رویایی مالدیو ، کشتی کروز در اروپا و رزرواسیون پروازهای داخلی اروپا و هتل در سراسر دنیا

 

قیمت تور ارزان کیش - قیمت تور ارزان مشهد گشت نوید gashtenavid

آقای دکتر رحمانی معاون گردشگری کل کشور

دهمین نمایشگاه گردشگری تهران


دهمین نمایشگاه گردشگری تهران
هر ساله برای پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری به برگزاری نمایشگاه گردشگری پرداخته است. گشت نوید مثل گذشته در این همایش حضور داشته با ارائه بهترین تور های گردشگری .

 

قیمت تور ارزان کیش - قیمت تور ارزان مشهد گشت نوید gashtenavid

عکس یادبود در نمایشگاه حجاب در کنار جناب آقای خسروآبادی

نمایشگاه تعطیلات تابستانی گشت نوید

بازدید جناب آقای خسروآبادی ( رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) از غرفه گشت نوید در نمایشگاه حجاب

 

 

 

 

 

 

با آرزوی دیدار شما در کلوپ مسافران گشت نوید

 

تور داخلی گشت نوید زیباترین مناطق ایران



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

جزیره هندورابی با ۸ / ۲۲ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است . جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران می‌باشد.
قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است و کرانه‌های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می‌شوند. مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان باران و رطوبت میشود.

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

کرانه‌های شمالی و شرقی آن با شیب ملایمی به سوی دریا و چشم انداز شمال جزیره، رشته کوه‌های زاگرس می‌باشد. همچنین کرانه‌های غربی و شمالی جزیره از صخره‌های مرجانی بسیار زیبایی پوشیده شده که قایقرانی در میان این صخره‌ها و غارهای مرجانی، لحظات شیرینی را در یادها ثبت خواهد کرد.

جزیره هندورابی جزیره ای آرام با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویایی محلی مناسب برای آرامش و تفریح و شنا گرفتن حمام آفتاب در ساحل آن است،

این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیرۀ کیش و همچنین برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، قادر است بخشی از نیاز‌های سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

تور ارزان کیشگشت نوید

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

منطقه مرجانی هندورابی زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان به شمار می‌رود. تراکم مرجان‌ها در سواحل شمالی جزیره هندورابی آن را به زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان تبدیل کرده است,تراکم مرجان‌ها در سواحل شمالی جزیره بیشتر بوده اما سایت‌های غواصی جنوب این جزیره عمیق‌تر است.

از آبزیان موجود در این ریف می‌توان به انواع مرجان‌های مغزی، جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان نام برد. بازدید از لاک پشت‌های دریایی نیز که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خرداد جهت تخم گذاری به سواحل جزیره هندورابی می‌آیند خالی از لطف نیست.

همچنین بازدید از لاک پشت‌های دریایی که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خرداد جهت تخم گذاری به سواحل جزیره هندورابی می‌آیند بسیار جالب است. بازدید از سایت‌های مناسب غواصی شمال این جزیره هم بسیار لذت بخش است. ساحل شمالی این جزیره بسیار کم عمق، بین ۵ تا ۸ ‏متر بوده و سایت بسیار مناسبی برای اسنورکلینک و یا غواصی در شب می‌باشد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

تور داخلیگشت نوید

از سایت غواصی شرق این جزیره نیز می‌توان به ‏ریف‌های همین منطقه اشاره نمود که مملو از انواع آبزیان و بخصوص ستاره‌های دریایی بسیار زیبا می‌باشد که نوازشگر چشم شما خواهند بود. عمق دریا در سوا حل شرقی بین ۸ ‏تا ۱۸ ‏متر متغیر است و در نقاط عمیق‌تر ستاره‌های بسیار زیبای در یایی به چشم می‌خورند.

جمعیت جزیره حدود ۸۰ نفر بوده که عرب‌تبار بوده و به عربی و فارسی تکلم می‌کنند. بیشتر خانه‌های جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل ساخته شده‌است,فعالیت اقتصادی اکثر اهالی این جزیره صید و غواصی است. محیط زیست جزیره هندورابی به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می‌شود.

فعالیت‌های صنعتی یا بهره برداری از معادن ومنابع زیر زمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

منابع تأمین آب جزیره بسیار محدود و کم است و آب مصرفی آن از طریق چاه یا آب انبار تأمین میشود. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره کیش متاسفانه توجه مناسب به بهبود وضعیت گردشگری در این جزیره نمی‌شود.

در جزیره هندرابی روستایی است بنام روستای ((هندرابی)) در نزدیکی این روستا آثار خرابه‌های قریه‌ای است بنام «الدورات» همچنین در جنوب غربی این روستا و به مسافت یک کیلومتر میل به طرف جنوب آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که بنام (الصراه) معروف است، در این خرابه‌ها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شده‌است. نام این جزیره در آغاز به صورت «اَندَرابی» بوده و معنی آن «خشکی درون آب» است. جزیره در محدوده مناطق گرم و مرطوب و دارای تابستانی طولانی و گرم و زمستانی کوتاه و ملایم است.
تعادل آب و هوای جزیره تحت تاثیر توده‌های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار داشته و به طور کلی خشک و کم باران است. بارندگی عمدتا به صورت رگبار و سیلابی در ماه‌های زمستان انجام میگیرد. میزان رطوبت در تابستان بسیار بالا بوده و حتی به صد در صد نیز میرسد.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

نکاتی برای گردشگرانی که قصد سفر به این جزیره را دارند:
اگر به هنر ماهیگیری خود مطمئن هستید حتماً لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.
در این جزیره اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول آنتن دهی دارند.
آب معدنی و مواد خوراکی را می‌توانید در بندر چیرویه نیز تهیه نمایید.
بندر صیادی چیرویه واقع در استان هرمزگان؛ شهرستان بندر لنگه؛ بخش شیب کوه؛ می‌باشد
باتری اضافه و لوازم روشنایی همراه داشته باشید.
مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی ۲۰ دقیقه می‌باشد.
معمولاً برای یک گروه ۱۶ نفره؛ می‌بایست یکبار قایق لوازم و اثاث را با چند نفر منتقل کند و در حرکت بعدی مسافران را منتقل کند.
از بندرهای چارک و آفتاب بطور مداوم قایق و لنج برای مسافرت به مقصد کیش وجود دارد.
همچنین در بندر چارک اتومبیل‌ها را نیز سوار بر یدک کش کرده و به کیش می‌برند
از جزیره هندورابی نیز می‌توان با قایق موتوری به کیش سفر کرد.



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

رامسر از دیر باز به عروس مازندران معروف بوده است.

امروزه رامسر بالاترین آمار گردشگر را به خود اختصاص داده است و از جاذبه های گردشگری بیشمار آن میتوان به هتل قدیم رامسر که یکی از قدیمی ترین هتل های کشور است اشاره کرد که قدمتی چند ده ساله دارد و با توجه به سفر هایی که رضا شاه به کشور های اروپایی داشته و با آغاز دوره پادشاهی رضاشاه، اهل دربار سفرهای زیادی را به اروپا انجام می‌دادند و شیفتهٔ پیشرفت، نظم و آثار فرهنگی و تمدنی در کشورهای اروپایی شده بودند و هنگامی که از سفر بازمی‌گشتند از هنرمندان و استادان ایران می‌خواستند که آثاری همانند آنچه که در اروپا دیدند را خلق کنند. محقق‌شدن این درخواست‌ها نیازمند این بود که فنون و روش‌هایی متفاوت با فنون سنتی رایج به کار گرفته شود. از این رو آثاری که بوجود می‌آمدند یا کاملاً تقلید از نمونه‌های خارج بودند و یا آمیزه‌ای از فرهنگ ایرانی با سایر کشورها بودند. عواملی مانند ملی‌گرایی، باستان‌گرایی و نظامی‌گری نیز در خلق این آثار نقش داشت در دهه اول سلطنت پهلوی تا میانه‌های دهه دوم، به دلیل نبود آموزش عالی دانشگاهی در رشته‌های گوناگون مهندسی، بیشتر مهندس‌هایی که بعداً در ایران به فعالیت مهندسی و معماری پرداختتند، کسانی بودند که در سال‌های ۱۳۰۰ به بعد به اروپا رفته و از سال‌های ۱۳۱۴ به بعد وارد ایران شده بودند، از این رو برخی کارشناسان طراحی و ساخت پروژه هتل قدیم توسط مهندسین غیر ایرانی مانند مهندسان کشور آلمان را امری بدیهی می‌دانند گفته می‌شود که یک ایرانی ارمنی زبان مقیم آلمان به نام مهندس غریبیان نقشه‌ی این هتل را طراحی کرده است. در خصوص برآورد هزینه انجام شده برای ساخت این هتل اطلاعات دقیقی در دسترس نیست..طرح هتل قدیم، در سال ۱۳۰۷ (در برخی منابع ۱۳۱۰) توسط مهندسان آلمانی تهیه و در سال ۱۳۱۲ یا ۱۳۱۱ (در برخی منابع ۱۳۱۷) خورشیدی به بهره‌برداری رسید. سبک معماری این هتل شباهت زیادی به معماری آرت دکو اروپا دارد. ساخت این هتل سه سال به طول انجامید این هتل دارای یک زیرزمین است که بعدها به سفره‌خانه سنتی تبدیل شد.

گشت نوید

 

اروپایی‌ها و بویژه آلمانی‌ها در ساخت هتل نقش بسزایی داشتند و این هتل مجموعه‌ای از سلیقه‌های آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی را در خود گرد آورده است . طراحی داخلی هتل توسط انگلیسی‌ها انجام شد و ایتالیایی‌ها هم طراحی محیط بیرون آن را انجام دادند ورودی اصلی این هتل در سمت شمال است و پلکان سراسری آن با مجسمه‌های دختران مشعل به دست، رستم و سهراب، شیرهای غران و گلدان‌های تزیینی آراسته شده است. در دو سمت نمای بالای هتل، دو نقش برجسته نبرد انسان با شیر و گاو به چشم می‌خورد. ورودی هر طبقه با ستون‌های تزئینی گچی و طاق‌های هلالی تزئین شده و نرده‌های پلکان داخلی از چوب‌های خراطی شده و طرح‌های گلدانی شکل است. در جنب شمال هتل، یک محوطه بزرگ که شامل باغ و یک بلوار مستقیم با طول زیاد است، قرار دارد. در باغ مقابل هتل، از فنون باغ‌سازی غربی استفاده شده است و شکل چراغ‌ها، مجسمه‌ها و حوض‌ها نتیجه اندیشه نوگرایانه در این فضای شهری است. این باغ و بلوار در پهنه‌ای به اندازه تقریباً دو کیلومتر در میان کوه و دریا ایجاد شد و دو عنصر اصلی آن را هتل قدیم در کوهپایه و کازینوی کنار ساحل تشکیل می‌دهد. دیگر بخش‌های مهم این مجموعه، هتل جدید، عمارت شهربانی است. این مجموعه به گونه‌ای ساخته شده که هتل قدیم به واسطه یک بلوار مستقیماً به کازینوی کنار ساحل می‌رسد. در ابتدا، بلوار حالت آسفالت داشت، اما بعدها به پیاده‌گذر تبدیل شد و در دو سوی آن هم جاده ساخته شد که در ادامه مسیر این هتل زیبا میتوانیم هتل جدید رامسر را مشاهده کنیم که با بهره گیری از این هتل ساخته و آماده شده است در مسیر این هتل به چشمه آبگرم معدنی برخورد میکنید که مردم بیشماری از شهرهای اطراف به آنجا سفر کرده تا آبدرمانی کنند، نرده هایی سنگی به چشم میخورند که شاید قدمتی صد ساله دارند و نشان دهنده این است که از دیر باز این منطقه محل گردش گردشگرانی بوده و خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1396 | نظرات ()